Het Chinese Volvo-zusje Lynk&Co – of eigenlijk het aan hen gelieerde team van Cyan Racing, voorheen Polestar – nam een WTCR-auto, bouwde ‘m terug naar straatlegale specificaties en nam ‘m mee naar de Nürburgring. Het doel: de Lynk&Co 03 Cyan Concept moest de snelste vierdeurs auto worden die ooit door de Groene Hel zoefde. Daarmee zouden ze dan meteen een tweede record claimen: dat van de snelste voorwielaandrijver.

We weten niet hoe je ‘missie volbracht’ in het Chinees en/of Zweeds zegt, maar het klonk vast luidkeels door de portofoons toen de 03 Cyan Concept over de eindstreep kwam. Touringcar-kampioen Thed Björk zette een extreem snelle tijd neer van 7 minuten en 20,143 seconden, met een gemiddelde snelheid van 170,4 km/u.

Twee Ringrecords voor Lynk&Co

Lynk&Co zegt hiermee maar liefst 3 seconden sneller te zijn dan de vorige vierdeurs recordhouder, de Jaguar XE SV Project 8. Dat snappen we niet helemaal, want Jaguar zette toevallig vorige maand hun record op scherp met een rondetijd van 7 minuten en 18,361 seconden. Echter, die Project 8 had wel vier deuren, maar geen achterbank. Dus wellicht telt dat mee voor het officiële ‘straatlegale vierdeurs sedan’-record.

Correctie: De tijd van de Lynk&C0 03 Cyan Concept geldt voor het volledige circuit van 20,832 kilometer. Die van de Jaguar geldt voor de iets kortere lay-out van 20,6 kilometer. De Lynk&Co reed daarop een tijd van 7:15,123.

Hoe dan ook is de Lynk&Co 03 Cyan Concept vanaf nu in ieder geval de snelste voorwielaandrijver op de Nürburgring. De vorige recordhouder, de Renault Mégane RS Trophy-R, deed het namelijk in 7 minuten en 45,3 seconden. Kanttekening is wel dat zowel de Jaguar als de Renault productieauto’s zijn, en de Lynk&Co (nog) niet. Maar hé: niemand zei dat het record gold voor ‘straatlegale vierdeurs sedans die je ook echt kunt kopen‘.

De 03 Cyan Concept haalt 528 pk en 504 Nm uit een 2,0-liter turbomotor. Hij weegt 1.287 kilo en gaat van 0 naar 100 km/u in 4,4 seconden. 0-200 duurt 10 seconden en de topsnelheid is een niet misselijke 310 km/u.

Video: Lynk&Co 03 Cyan Concept pakt twee Ringrecords

Reacties

  • M Roels heeft op 27 augustus 2019 geschreven:

    Zal dan toch niet de ‘straatversie’ zijn die 310km/u haalt want deze blijft toch hangen op 267km/u..

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)