Een maandagochtendmodel. Je hoort het weleens iemand zeggen over een auto die vaak stuk gaat. Hierbij is de aanname dat de fabrieksmedewerkers geen zin hadden in de nieuwe werkweek of gewoon nog niet helemaal fris waren na een weekendje flink doorzakken. Tegenwoordig voeren merken zoveel kwaliteitscontroles uit en loopt alles via dusdanig geperfectioneerde processen dat een maandagochtendmodel er niet meer bij zit. Dat schijnt vroeger wel anders geweest te zijn.
Maandagochtendmodellen en alcohol
Volgens het Franse L’Argus stamt de term uit Detroit, ooit bekend als Motor City, nu vergane glorie. Blijkbaar was het zo dat de fabrieksmedewerkers elke donderdag hun salaris kregen en een groot deel van de fabrieksmedewerkers dezelfde avond het nog op een zuipen zetten. Het personeel meldde zich in de dagen daarna dikwijls ziek en er gebeurden meer ongelukken, zo blijkt uit verslagen uit die tijd.
Niet alleen maandagochtendmodellen, dus, maar ook vrijdagmodellen moest je mijden, in ieder geval in de jaren zeventig. Hopelijk was dat in Duitsland wel anders, want wist je dat alle Porsches van de Rijkspolitie op een vrijdag van de band rolden? Het waren altijd de laatste vijf Porsches van de werkweek die de politieuitrusting kregen.
Wanneer werden de beste auto’s gebouwd?
Vraag dat maar aan Johnny Cash. Hij schreef in het lied A Wednesday Car:
The assembly line is runnin’ slow on Monday
They’ve been livin’ it up
And layin’ up Saturday and Sunday
On Tuesday they’re about to kinda come around
But they still feel bad and they’re down
And mad ’cause they’ve got four more days
Before the weekend rolls around
On Wednesday they’re feelin’ fine again
And they’re workin’ like a dog and diggin’ in
Volgens de zanger voelden de fabrieksmedewerkers zich op woensdag dus topfit. Ook dealers gebruikten dit als een verkoopargument en claimden graag dat ze je een ‘woensdagauto’ verkochten.
Reacties