Het is het eeuwige vraagstuk: ga je voor een lekker aangeklede BMW M240i of een kale BMW M2? Onze mailbox puilt uit met dit soort vragen. En terecht, want beide auto’s lijken min of meer hetzelfde stukje markt te bedienen. Het lijkt ons sterk dat de M240i-koper een compleet ander persoon is die wegrijdt in een M2. Mocht je twijfelen, kun je bij Manhart terecht voor een flink opgepepte M240i, die ze heel cryptisch de Manhart MH2 450 noemen.
Kort door de bocht gezegd is de Manhart MH2 450 een auto voor mensen die eigenlijk een BMW M2 wilden, maar uiteindelijk voor de (onlangs gefacelifte) M240i kozen. Nu is dat al geen stakker. De B58B30-zescilinder lijn motor levert standaard al 374 pk en 500 Nm. In dit geval heeft de tuner uit Wuppertal een Grail-demper met Manhart sportuitlaat gemonteerd, plus een MH Tronik. Dat is een externe ECU-module die de motor ‘misleidt’, waardoor je meer vermogen en koppel hebt.
Hoeveel pk krijgt de Manhart MH2?
In dit geval is dat 440 pk en 600 Nm. Dat is een enorme stap en bewijst maar eens te meer dat er behoorlijke reserves in het motorblok zitten. Manhart geeft al aan dat dit een brave ‘Stage 1’ is en er ook een Stage 2 en 3 aankomen. We kunnen je vertellen dat die ‘stages’ in principe niets betekenen (komen we later nog even op terug), maar het betekent in dit geval dat er meer hardware modificaties aan komen. En dus meer vermogen.
Het is echter niet alleen maar vermogen, de Manhart MH2 heeft ook de nodige andere modificaties ondergaan. Zo kun je het onderstel aanpassen met een setje verlagingsveren die dusdanig ontworpen zijn dat ze samenwerken met de standaard dempers. Toch zouden wij de voorkeur geven aan de K4-schroefset die je op diverse manieren kunt afstellen. In beide gevallen kun je vervolgens de enorme wielen monteren: 20 inch voor en achter.
Lees ook: De snelle BMW M240i is een koopje in vergelijking met de nieuwe M2
Vervolgens heeft Manhart ook enkele koolstofvezel toevoegingen, waaronder een voorspoiler, aanzetstukken voor de zijskirts, een diffusor en een achterspoilerlip. Precies alle extraatjes om je M240i net eentjes wat meer presence te geven. Het kan zijn dat je denkt “ja, maar een M2 is nog wel wat opvallender.” In dat geval kun je ook kiezen voor een custom wrap zoals het exemplaar op de foto’s. Deze is ideaal voor mensen die niet verlegen zijn en wel wat aandacht kunnen gebruiken.
Wat kost de Manhart MH2 450 dan?
Alle onderdelen zijn per direct te bestellen. Je kunt ook cherry-picken als je dat wil. Dus wil je alleen de motortuning of alleen de onderstelaanpassingen. Prijzen zijn uiteraard niet mals, want als je onderdelen die je ziet besteld, ben je ongeveer 25.000 euro kwijt. Dan moet je een BMW M240i er nog bij kopen. Daar vraagt BMW tegenwoordig 90.483,40 euro voor. Dus ongeveer 115.000 euro en dat is uiteindelijk goedkoper dan een nieuwe M2, die 1222.190 euro kost. Keuzes, keuzes.
Reacties