TopGear reed zojuist de Maserati Ghibli. In het komende nummer lees je ons volledige rijverslag, nu alvast de highlights.

Testobject: Maserati Ghibli
Uitvoering: Diesel
Locatie: Florence
Weersomstandigheden: heerlijk Italiaans zomers

Wat reden we?
Maserati's gloednieuwe, 'kleinere' sedan (lees: niet zo enórm groot als de Quattroporte): de beeldschone Ghibli. En wel in de uitvoering met de 3.0 V6 turbodiesel, tevens het eerste model in Maserati's geschiedenis dat het onwelriekende sap gebruikt. Hij is bedoeld als concurrent voor de recente lichting bijzonder vormgegeven auto's in het hogere segment, zoals de Mercedes CLS, de Audi A7 en de BMW 6-serie Gran Coupé. Game on.

Beviel het?
Zeer zeker beviel het. Zoals gezegd vallen we in katzwijm voor het uiterlijk van de Ghibli, met z'n lage neus en z'n wonderlijk mooie welvingen. Het interieur, hoewel het niet in de buurt komt van de Duitse afwerkingsstandaard, omarmt je als een deken van geurig leer, en de comfortverhogende ameniteiten (zoals Bowers & Wilkins audio met 15 speakers en elektrisch verstelbare pedalen) zijn talrijk. De Ghibli kent een 50/50-gewichtsverdeling en daarmee een heerlijk neutraal weggedrag en een delicate balans. De besturing – ouderwets hydraulisch – is verslavend direct en maakt van de toch niet bepaald compacte Ghibli een levendig beestje. Het (instelbare) onderstel wordt nooit echt hard en houdt desondanks de wielen op het slechtste asfalt feilloos aan de grond. Er is standaard een sperdifferentieel aan boord.

Nog bijzonderheden?
Nou, wat dacht je van het feit dat we in een Maserati met dieselmotor rijden? Het betreft hier de 3,0-liter V6 van VM Motori die we bijvoorbeeld ook in de Lancia Thema en de Jeep Grand Cherokee vinden, maar dan op vele punten aangepast door Maserati. In de Ghibli levert ie dan ook flink meer kracht: 275 pk en 600 Nm. Hij hangt standaard aan een achttraps automaat, en heeft een geluidsdingetje in de uitlaten om hem een wat meer sprekende, benzine-achtige roffel mee te geven. In het interieur horen we er niet veel van, maar voor toeschouwers (of in tunnels met het raampje open) mag het donkerbruine gorgelgeluid er zijn.

Welke modellen komen er, wanneer staan ze in de showroom en wat gaan ze kosten?
Naast de Ghibli Diesel zijn er ook de 'gewone' Ghibli (met een door Ferrari gemaakte 3.0 V6 twinturbo, 330 pk sterk), de Ghibli S (dezelfde motor, maar met 410 pk) en de Ghibli S Q4 (met intelligente vierwielaandrijving). Vanaf augustus zijn ze te krijgen. De prijzen beginnen in Nederland bij 80.376 euro voor de Diesel en lopen op tot 114.705 euro voor de S Q4.

Kom maar door met dat eindoordeel dan!
Maserati bouwde in 2012 in totaal 6.200 auto's, maar ze willen er in 2015 niet minder dan 50.000 gaan maken. Om dit te bereiken trekken ze de komende tijd een blik nieuwe modellen open, waarvan dit er een is. Het blijkt uit alles dat de Italianen er flink werk van hebben gemaakt: de Ghibli is niet alleen een plaatje, hij rijdt als een ronkende droom en biedt je alles wat je van een weelderige, opvliegerige Italiaan kunt wensen. De jankende benzineversies hebben nog altijd onze voorkeur, maar als het dan toch een diesel móét zijn…

Reacties