Zowel de Maserati Ghibli als de Quattroporte rijden al een tijdje rond. Je zou dus wellicht verwachten dat ze inmiddels wel een beetje uitontwikkeld zijn en dat Maserati de echt grote aanpassingen bewaart voor de volgende generatie. Nou, verrassing: de Maserati Ghibli Trofeo is hier, compleet met biturbo V8 met 580 pk.

De Trofeo is niet zomaar een sportpakketje – het is voor het eerst dat de Italianen een V8 in deze Ghibli monteren. Tegelijk met z’n compactere broer verschijnt ook de Maserati Quattroporte Trofeo ten tonele, maar dat is minder schokkend nieuws: de Quattroporte was eerder al leverbaar als GTS met dezelfde V8 (met minder pk’s).

Agressief uiterlijk

De Maserati Ghibli Trofeo herken je aan de koelopeningen in z’n motorkap, de herontworpen diffuser en de vele rode en koolstofvezel details. Ook de bekende gaten in de spatborden werden opnieuw vormgegeven. Beide Trofeo’s staan op 21-inch velgen. De grille en achterlichten zijn ook anders, maar die vinden komend modeljaar hun weg naar alle versies van de Ghibli en Quattroporte.

Specificaties Maserati Ghibli Trofeo en Quattroporte Trofeo

Net als bij de Levante Trofeo betreft het hier een 3,8-liter V8 met twee turbo’s, 580 pk en 730 Nm. De motor werd besprenkeld met magisch Ferrari-stof en is gekoppeld aan de bekende achttraps automaat van ZF. In de Maserati Ghibli Trofeo is deze combinatie goed voor een 0-100-tijd van 4,3 seconden. De Quattroporte Trofeo doet hetzelfde trucje in 4,5 seconden.

Kan dat sneller? Vast wel, als ze vierwielaandrijving zouden hebben – maar bij deze Trofeo’s gaat de aandrijving enkel naar de achterwielen, via een mechanisch sperdifferentieel. Horen we je daar juichen? Beide auto’s bereiken een top van 326 km/u. Maserati noemt ze ‘de snelste serieproductiemodellen’ die het merk ooit neerzette.

Corsa-modus

Mocht je door al deze cijfers en feiten een beetje opgehitst voelen: dat treft. Er is een Corsa-modus aan boord voor die momenten waarop je je acht cilinders even maximaal wilt laten werken en klinken. Doe je dit vanuit stilstand, dan staat launch control je desgewenst bij. Tijdens je adempauze kun je spelen met Maserati’s nieuwste, veel sneller werkende infotainment, nu 10,1 inch groot en met een tien keer hogere resolutie.

De Nederlandse prijzen voor de Maserati Ghibli Trofeo en Quattroporte Trofeo zijn nog niet bekend. Maar de Levante Trofeo moet hier minimaal 220 mille opbrengen, dus zet je schrap.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)