We hebben het even opgezocht. Het Italiaanse vocabulaire kent een heus woord voor ergonomie. En dat is niet dezelfde vertaling voor ‘het is oké zoals het is, ga weg’. Nee, het is gewoon ergonomia. Het levende bewijs is de lichtelijk vernieuwde Maserati Ghibli Gransport, met zijn nieuwe navigatiesysteem. Binnen één minuut hadden we onze telefoon gekoppeld. Dat moet wel een wereldrecord zijn – voor een Italiaanse sedan.

Ontbreekt het de Maserati Ghibli dan helemaal aan karakter?

Vrees niet: de knop van het stoelgeheugen zit nét buiten handbereik en de ‘volgende’-knop voor het nieuwe infotainmentsysteem zit links áchter het stuur. En iemand bij Maserati bedacht dat de ICE-knop niet voor ‘In Case of Emergency’ staat, maar voor ‘Increased Control and Efficiency’.

Want je koopt geen Maserati Ghibli omdat het de meest verstandige, ergonomische of praktische keuze is. Zie het zo: niemand kijkt je raar aan als je 6.000 euro uitgeeft aan een analoog horloge van een gerenommeerd merk, terwijl je voor minder een smartwatch van Apple hebt met ruim drieduizend extra functionaliteiten. In weinig dingen zal de Maserati op technologisch vlak uitblinken als je ‘m naast zijn Duitse concurrenten zet. Wat heet: in niets. Want natuurlijk zijn de dubbele schermen met haptische feedback in de Audi A6 of de gebarenbesturing in de BMW 5-serie hebberigmakend, maar die auto’s zul je niet bij elke kans die je krijgt met een verliefde blik observeren in de reflectie van je voorganger. Dit is simpelweg de meest verleidelijke van het stel. Van voren, in ieder geval.

Is de Maserati Ghibli GranSport dan ook duur?

Aan een BMW 540i met 340 pk hangt een prijskaartje van 72.000 euro (65.800 euro in België). Het kaartje van de Maserati Ghibli (+94 g/km CO) toont minimaal 143.434 euro (87.400 euro in België). Hij is in Nederland dus, met enige dank aan de staat, twee keer zo duur. Uitgevoerd zoals wij hem rijden, is ie even 5.000 euro duurder dan een instap-M5. Moses Ghibels, eh, kriebels! En rij je dan echt exclusiever dan in een BMW M5?

En er is nog een probleem. Toen de sedan voor het eerst verscheen, spraken de ingenieurs hun veto uit over de stuurbekrachtiging. Deze móést hydraulisch zijn om het gevoel in het stuur te behouden. Bij de facelift verloren de technici deze strijd en kreeg de Ghibli de gevreesde elektronische stuurbekrachtiging, omdat bemoeisystemen, zoals lane assist, anders niet mogelijk waren. Het stuur is nu dus net zo gevoelloos als dat van de gemiddelde Audi. En we snappen heus dat de Ghibli geen volbloed sportauto is maar een vlotte sedan, maar dan nog. Zonde.

Is er iets wat dat goed kan maken?

De V6 overstemt met elk gemak de teleurstelling zodra je de Sport-knop indrukt. Zeker met koude start in een parkeergarage. Sorry, alle aanwezigen met trommelvliezen. En graag gedaan.

Na ons snel uit de voeten te hebben gemaakt van boze parkeerwachten (0-100 in 5,5 seconden, gaat best), passeren we bij een kruispunt een gloednieuwe 5-serie. De bestuurder moet haast zijn kaak oprapen van de vloer. En je ziet hem in z’n hoofd de boel met moeite rationaliseren en denken: ‘Ik weet dat ik de betere auto heb gekocht, maar oef, wat een ding.’

Specificaties Maserati Ghibli GranSport 3.0 V6


Motor
2.979 cc
V6 biturbo
350 pk @ 5.500 tpm
500 Nm @ 4.500 tpm

Aandrijving
achterwielen
8v automaat

Prestaties
0-100 km/u in 5,5 s
top 267 km/u

Verbruik (gemiddeld)
11 l/100 km
255 g/km CO2
G Label

Afmetingen
4.971 x 1.945 x 1.461 mm (l x b x h)
2.998 mm (wielbasis)
1.810 kg
80 l (benzine)
500 l (bagage)

Prijzen
€ 167.513 (NL)
€ 115.230 (B)

Vonnis:
In een belastingparadijs snappen we heel goed dat je de Ghibli verkiest boven een geavanceerdere Duitser. Het is simpelweg een enorm verleidelijke auto. Maar voor BMW M5- geld kopen wij toch echt een BMW M5. En dat kost ‘m toch wat puntjes.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)