Je moet goed zoeken om een Maserati met een viercilinder te vinden. Het merk is sinds mensenheugenis verzot op V8- en V6-motoren. Wie goed zoekt komt trouwens de Maserati Tipo 61 tegen, met een 3,0-liter viercilinder. En nu ook de Maserati Ghibli Hybrid. Het is niet alleen de eerste hybride van het merk, maar ook de eerste viercilinder sinds een erg lange tijd.

De Ghibli combineert een 2,0-liter turbomotor met een 48-volt elektromotor, die tevens als generator en startmotor dient. Het is dus, inderdaad, een mild-hybrid (of MHEV). De totale aandrijflijn is goed voor 330 pk en 450 Nm. De 0-100-tijd is hiermee 5,7 seconden en de top is 255 km/u. Het totaalgewicht van de Maserati Ghibli Hybrid zou 80 kilo minder zijn dan de dieseluitvoering.

Hoe zit het met het geluid?

We horen je hier al denken. Hoe zit dat met het geluid? ‘De inzittenden van de Ghibli Hybrid kunnen nog steeds genieten van het onmiskenbare geluid dat alle Maserati-modellen kenmerkt dankzij de geoptimaliseerde uitlaat, die speciaal ontworpen resonatoren bevat’, zo belooft Maserati. Als iemand het lukt om een viercilinder goed te laten klinken, dan moet het Maserati zijn. Anderzijds kan het naast de V6-motoren alleen maar tegenvallen. Hieronder kun je alvast een klein voorproefje horen – niet heel verkeerd.

Het interessantst aan de Maserati Ghibli Hybrid is de CO2-uitstoot, in ieder geval in Nederland, waar BPM de lakens uitdeelt. De viercilinder stoot 192 gram CO2 per kilometer uit. Alsnog zeer fors, maar een flinke besparing ten opzichte van de 255 gram van de V6, of de 275 gram van de vierwielaangedreven versie. We zijn benieuwd naar de nieuwe prijzen. De goedkoopste Ghibli is momenteel de diesel met een vanafprijs van 106.800 euro.

Het geluid van de Maserati Ghibli Hybrid

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)