
Je moet goed zoeken om een Maserati met een viercilinder te vinden. Het merk is sinds mensenheugenis verzot op V8- en V6-motoren. Wie goed zoekt komt trouwens de Maserati Tipo 61 tegen, met een 3,0-liter viercilinder. En nu ook de Maserati Ghibli Hybrid. Het is niet alleen de eerste hybride van het merk, maar ook de eerste viercilinder sinds een erg lange tijd.
De Ghibli combineert een 2,0-liter turbomotor met een 48-volt elektromotor, die tevens als generator en startmotor dient. Het is dus, inderdaad, een mild-hybrid (of MHEV). De totale aandrijflijn is goed voor 330 pk en 450 Nm. De 0-100-tijd is hiermee 5,7 seconden en de top is 255 km/u. Het totaalgewicht van de Maserati Ghibli Hybrid zou 80 kilo minder zijn dan de dieseluitvoering.
Hoe zit het met het geluid?
We horen je hier al denken. Hoe zit dat met het geluid? ‘De inzittenden van de Ghibli Hybrid kunnen nog steeds genieten van het onmiskenbare geluid dat alle Maserati-modellen kenmerkt dankzij de geoptimaliseerde uitlaat, die speciaal ontworpen resonatoren bevat’, zo belooft Maserati. Als iemand het lukt om een viercilinder goed te laten klinken, dan moet het Maserati zijn. Anderzijds kan het naast de V6-motoren alleen maar tegenvallen. Hieronder kun je alvast een klein voorproefje horen – niet heel verkeerd.
Het interessantst aan de Maserati Ghibli Hybrid is de CO2-uitstoot, in ieder geval in Nederland, waar BPM de lakens uitdeelt. De viercilinder stoot 192 gram CO2 per kilometer uit. Alsnog zeer fors, maar een flinke besparing ten opzichte van de 255 gram van de V6, of de 275 gram van de vierwielaangedreven versie. We zijn benieuwd naar de nieuwe prijzen. De goedkoopste Ghibli is momenteel de diesel met een vanafprijs van 106.800 euro.
Het geluid van de Maserati Ghibli Hybrid
https://www.youtube.com/watch?v=0r1XG5MP7Ns
Meer van TopGear


Gaat dit de meest onbetrouwbare dure auto ooit worden?

Maserati Ghibli Trofeo

Maserati Ghibli Hybrid GranSport

Maserati Ghibli Trofeo komt supersedans pesten

Maserati Ghibli S Q4 GranSport

De Maserati MCPura is de nieuwe supercar van de Italianen (maar hij komt ons wel erg bekend voor)

Maserati supercar hommage is een stuk moderner dan je zou denken

Met Officine Fuoriserie wil Maserati geld van de rijken afpakken

Niemand koopt een Maserati, dus rijdt deze Maserati zichzelf (en snel ook)

Is zo’n chique Maserati Ghibli na 12 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Juist de mensen die een dure elektrische auto kunnen betalen, willen er geen, aldus automerk

Dit is de dikste BMW M5 Touring: 810 pk, maar dan wel met drie jaar garantie

Porsche lanceert relevante modellen voor Nederland, met een nogal tegenstrijdige naam

Dit zijn de eerste foto’s van de nieuwe snelle Mercedes van de politie (die de Audi A6 vervangt)

Is de nieuwe Audi A5 Avant de moeite waard om er een SUV voor te laten staan? (review)

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

De topsnelheid van de snelste Tesla ooit is 72 km/u lager dan voorheen (en zo komt dat)

Hoe rijdt de mooiste en duurste Alfa Romeo van dit moment?

De Maserati MCPura is de nieuwe supercar van de Italianen (maar hij komt ons wel erg bekend voor)

Deze Fiat 500 kun je eindelijk wel betalen (en er komt nog een goedkope versie aan)

De nieuwe Ferrari Amalfi is de goedkoopste én de mooiste Ferrari van het moment

Sportieve Abarth met 185 pk kost verrassend weinig (en de Fiat-versie is nog goedkoper)

De nieuwe Lancia Ypsilon HF met 280 pk is goedkoper dan verwacht – dit kost ie

Bij deze auto was de driedeurs zwaarder dan de vijfdeurs – dit is waarom

Auto laten draaien voor de airco? Bij deze merken mag je dat nooit zomaar doen

Waarom moeten sommige automerken om de paar jaar hun typeaanduidingen omgooien?

Worden er eigenlijk nog sportauto’s verkocht in Nederland? Dit zeggen de verkoopcijfers

‘Kan de krachtigere Euro 98-benzine schadelijk zijn voor je (wat oudere) motor?’
