Z’n komst zong al een tijdje rond in autoland, maar nu is ie semi-officieel: de baby-Quattroporte van Maserati die luistert naar de naam Ghibli. Geen nieuwe naam, want eind jaren ’60 bracht Maserati al een wonderschone coupé met die naam op de markt, gevolgd door een hoekige Ghibli in de jaren ’90 – ook een coupé, dit keer met een enigszins dubieuze reputatie als het gaat om betrouwbaarheid. Maar dat was toen.
Deze nieuwe Maserati Ghibli is geen coupé meer, maar een sedan die nogal veel weg heeft van z’n grote broer, de Quattroporte. Sterker: hij is even groot als de vorige Quattroporte zelfs. Omdat ie pas later in april echt wordt getoond aan de wereld, op de autobeurs van Shanghai, is nog niet heel veel informatie bekend, maar we weten in ieder geval wat over de motoren: twee twin-turbo V6’en (een met 330 pk en een met 410 pk – beide blokken afkomstig uit de nieuwe Quattroporte) en er gaan geruchten over een diesel-V6 van 3,0 liter met zo’n 270 pk. En het zal je niets verbazen als Maserati ook hun Quattroporte top-motor – de 3,8 twin-turbo V8 met 530 pk – in de Ghibli zal lepelen.
Kijkend naar het motoraanbod en het formaat van de auto mag je aannemen dat Maserati met de Ghibli de aanval opent op de Audi A6, de BMW 5-serie, de Jaguar XF en de Mercedes E-klasse – een segment dat vooral door statige doch heel brave modellen wordt gekenmerkt. Oké, op RS-, M-, R- en AMG-modellen na dan: precies het groepje waartussen de Ghibli zich uiterst comfortabel zal voelen. Met twee grote verschillen: een Maserati is Italiaans temperament (lees: drama in de positieve zin van het woord) én Maserati doet niet aan snelheidsbegrenzers. We vinden de Ghibli nu al heerlijk.
Reacties