Maserati heeft een nieuwe game op de markt gebracht. Hij heet GranCabrio Sport. De GranCabrio is bezeten door de duivel en jij moet die uit hem jagen. Succes.
 
Je zou het misschien niet zeggen, maar met de beeldschone Italiaanse bolide op deze plaatjes is iets ernstig mis. Het was een toonbeeld van sportieve, edoch smaakvolle elegantie tot men in de laboratoria van Maserati besloot enkele zwaar geheime experimenten op ‘m los te laten. Toen ging het fout.
 
Het begon onschuldig genoeg; 10 pk erbij, wat milde aanpassingen aan onderstel en remmen, een zwarte grille, nieuwe voorbumper en sideskirts, 20-inch wielen – veel kwaad kon het allemaal niet. Toen sloeg het noodlot toe. De lucht werd eerst donker, toen pikzwart. Een immense bliksemschicht priemde als de speer van een opperwezen door de lucht en boorde zich in het dak van het laboratorium.
 
Even later, toen de dikste wolken waren verdwenen en de ergste zwaveldampen waren opgetrokken, bekeken de technici de GranCabrio. Alles leek in orde. Tot een van de heren zijn oog op het dashboard liet vallen en er iets op aantrof dat hij noch zijn collega’s hadden gemonteerd. Hij was er, zomaar, onverklaarbaar: een Sport-knop.
 
Van de eerste man die hem indrukte is nooit meer iets vernomen. Het is een raadsel hoe de Knop, hoewel hij op geen enkele tekening is terug te vinden en officieel nooit wordt gemonteerd, op het dashboard van elke GranCabrio Sport zit. Als je er niet aankomt, is er betrekkelijk weinig aan de hand. Wee de ongelukkige die dat wel doet. Hij is voor eeuwig gedoemd mensen te vernederen, de stuipen op het lijf te jagen of anderszins te irriteren. De Knop heeft immers invloed op de esp-instellingen en de manier waarop de bak schakelt, maar dat zijn kleinigheden vergeleken met zijn hoofddoel: het openen van de vlinderkleppen in de uitlaat die het verschil maken tussen genoeglijk voort zoeven en het ontketenen van een orgie van motorgeluid die zijn gelijke in de wereld, deze én die boven en onder ons, niet kent.
 
Eén keer de Knop aanraken is hem nooit meer uitzetten en betekent een instant-verslaving. Of het nu de snerpende resonantie tussen de 2.500 en 3.000 toeren is of het gillen van duizend demonen bij 7.500 – je wilt het horen. Wat meteen betekent dat iedereen in een straal van een kilometer om je heen het hoort, want lieve help, wat maakt dit ding een fenomenale herrie. Als er in in onze jaarlijkse TopGear Awards een prijs was voor de best klinkende auto, zou de GranCabrio hem grijnzend in ontvangst mogen nemen. Daarnaast, we zouden het bijna vergeten, rijdt ie geweldig – makkelijk, bloedsnel en lang niet zo oncomfortabel als zijn geluid doet vermoeden.
 
Natuurlijk, hij is zwaar, schreeuwend duur, tordeert hier en daar best een beetje, voor het openen en sluiten van het dak is wat geduld benodigd en bepaalde details (de bediening van audio en navigatie stamt uit een jaren-negentig-middenklasser, lijkt het) behoeven verbetering. Dat dondert allemaal niet – dat is in een drie­sterren-restaurant mopperen dat de ober zich niet geschoren heeft. Deze Maserati plaatst je voor een veel groter probleem. Je kunt de duivel wel uit de GranCabrio halen – één druk op de Knop volstaat. Maar de duivel uit jezelf halen met een auto als deze, kon nog wel eens een oneindig veel moeilijker opgave zijn.

Maserati GranCabrio 4.7 Sport

 

18/20

 

Cijfers

0-100 km/u: 5,2 s

Top: 285 km/u

Verbruik: 14,5 l/100 km

Motor: 4.691 cc, V8 benzine

Aandrijving: achter

Vermogen: 450 pk

Koppel: 360 Nm

Gewicht: 1.980 kg

CO2: 337 g/km

 

Prijs

NL € 214.044

BE n.n.b.

 

Vonnis

Beeldschoon, snel, makkelijk te rijden en met een geluid waarvan je kippenvel op vreemde plekken krijgt. We willen ‘m. Nu. Wil iemand onze kinderen kopen?

Reacties