
Behalve de Fiat 500 en wat vergeten Britse sportkarretjes is er momenteel geen auto zo lang op de markt als de Maserati GranTurismo. De luidruchtige Italiaan draait al mee sinds 2007, en dat vonden ze zelfs bij Maserati inmiddels wat gortig worden. Om niet te zeggen dat het lastig wordt om de auto, met zijn atmosferische 4,7-liter V8, te laten voldoen aan de aankomende uitstooteisen. En dus valt nu het doek voor de steeds bijgeschaafde GT. Maar niet voordat er een speciale uitsmijtversie wordt losgelaten in de vorm van deze Maserati GranTurismo Zéda.
‘Zéda’ is Modena-dialect voor de letter ‘z’. Maserati zegt dat het model dient om ‘de laatste dag van productie van de GranTurismo te vieren’. Inderdaad is de productie inmiddels gestopt, en is deze one-off dus de laatste GranTurismo die de wereld ooit zal zien. Over zijn opvolger is nog niets concreets bekend. Al benadrukt het merk nog wel even hun toekomstige focus op ‘innovatie, elektrificatie en autonoom rijden’. Snif.
Maserati GranTurismo Zéda: bont en blauw
Er is niets mis met je pc of telefoon: de Maserati GranTurismo Zéda heeft daadwerkelijk drie kleuren. En dat is niet alles: ook de structuur en samenstelling van de lak veranderen van diepmetallic naar mat, naarmate je de wulpse lijnen van voor naar achter volgt. Of het mooi is, moet je zelf maar bepalen, maar knap is het in ieder geval.
Maserati meldt dat de Zéda op het punt staat om te beginnen aan ‘een toer rond de wereld’, waarbij hij dient als link tussen verleden, heden en toekomst. Ondertussen verbouwt het merk zijn fabriek in de aanloop naar de introductie van ‘het nieuwe supersportwagenmodel’ in 2020. Rest ons een momentje stilte te houden en een respectvol knikje te geven in de richting van de venerabele, twaalf jaar lang en ruim 40.000 keer geproduceerde Maserati GranTurismo. Bedankt, het was mooi.
Meer van TopGear


Deze Citroën gaat een miljoen euro kosten, krijgt wel een bijzondere V6

Aston Martin DB12 vs Maserati GranTurismo Trofeo: Wat is de beste super-GT?

De Maserati GranCabrio Folgore is een elektrische cabrio met 750 pk

Maserati toont de prachtige GranCabrio Trofeo met twinturbo-V6

Maserati GranTurismo Trofeo review: Rijdt ie beter dan de elektrische versie?

Maserati supercar hommage is een stuk moderner dan je zou denken

Met Officine Fuoriserie wil Maserati geld van de rijken afpakken

Niemand koopt een Maserati, dus rijdt deze Maserati zichzelf (en snel ook)

Is zo’n chique Maserati Ghibli na 12 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Juist de mensen die een dure elektrische auto kunnen betalen, willen er geen, aldus automerk

Maserati MC20: supercar waarmee we toevallig 1 op 11 haalden

De 600e is de krachtigste en verstandigste Abarth ooit, maar er ontbreekt iets (review)

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

Dit is de echte reden waarom de Fiat Multipla er zo lelijk uitziet (want er zit een gedachte achter)

Amerikanen bouwen betere Lamborghini dan dat Lamborghini zelf doet

Sinds vorig jaar wil plotseling niemand meer een Fiat 500, daarom doet het merk iets (geniaals) wat je nog nooit eerder zag

Is zo’n beeldschone Alfa Romeo 4C na 12 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

De tweede generatie Toyota MR2 rijdt heel anders dan je misschien zou verwachten

Een Ferrari of Lambo is tegenwoordig pas interessant als je er eentje in het IJ dumpt of om een boom vouwt

Door zware tijden in autoland gaan twee aartsvijanden plotseling samenwerken

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Is zo’n briljante Audi R8 na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

ANWB waarschuwt dat je laadbeurt in het buitenland ineens 480 euro kan kosten als je niet oplet

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

Nieuwe auto’s zijn indrukwekkend, maar oude auto’s kun je tenminste nog zelf repareren

Dit is de echte reden waarom de Fiat Multipla er zo lelijk uitziet (want er zit een gedachte achter)
