Maserati GranTurismo Zéda is het einde

Het uitsmijtmodel van de GranTurismo ziet bont en blauw

Maserati GranTurismo Zéda
Maserati GranTurismo Zéda
Maserati GranTurismo Zéda
Maserati GranTurismo Zéda
Maserati GranTurismo Zéda
Maserati GranTurismo Zéda
Maserati GranTurismo Zéda
Maserati GranTurismo Zéda
Maserati GranTurismo Zéda
Maserati GranTurismo Zéda
Maserati GranTurismo Zéda
Maserati GranTurismo Zéda
Maserati GranTurismo Zéda
Maserati GranTurismo Zéda
Maserati GranTurismo Zéda
Maserati GranTurismo Zéda
Maserati GranTurismo Zéda
Maserati GranTurismo Zéda

Behalve de Fiat 500 en wat vergeten Britse sportkarretjes is er momenteel geen auto zo lang op de markt als de Maserati GranTurismo. De luidruchtige Italiaan draait al mee sinds 2007, en dat vonden ze zelfs bij Maserati inmiddels wat gortig worden. Om niet te zeggen dat het lastig wordt om de auto, met zijn atmosferische 4,7-liter V8, te laten voldoen aan de aankomende uitstooteisen. En dus valt nu het doek voor de steeds bijgeschaafde GT. Maar niet voordat er een speciale uitsmijtversie wordt losgelaten in de vorm van deze Maserati GranTurismo Zéda.

‘Zéda’ is Modena-dialect voor de letter ‘z’. Maserati zegt dat het model dient om ‘de laatste dag van productie van de GranTurismo te vieren’. Inderdaad is de productie inmiddels gestopt, en is deze one-off dus de laatste GranTurismo die de wereld ooit zal zien. Over zijn opvolger is nog niets concreets bekend. Al benadrukt het merk nog wel even hun toekomstige focus op ‘innovatie, elektrificatie en autonoom rijden’. Snif.

Maserati GranTurismo Zéda: bont en blauw

Er is niets mis met je pc of telefoon: de Maserati GranTurismo Zéda heeft daadwerkelijk drie kleuren. En dat is niet alles: ook de structuur en samenstelling van de lak veranderen van diepmetallic naar mat, naarmate je de wulpse lijnen van voor naar achter volgt. Of het mooi is, moet je zelf maar bepalen, maar knap is het in ieder geval.

Maserati meldt dat de Zéda op het punt staat om te beginnen aan ‘een toer rond de wereld’, waarbij hij dient als link tussen verleden, heden en toekomst. Ondertussen verbouwt het merk zijn fabriek in de aanloop naar de introductie van ‘het nieuwe supersportwagenmodel’ in 2020. Rest ons een momentje stilte te houden en een respectvol knikje te geven in de richting van de venerabele, twaalf jaar lang en ruim 40.000 keer geproduceerde Maserati GranTurismo. Bedankt, het was mooi.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws
× Time 0.620 sec Init 0.001 sec, Execute 0.337 sec, Render 0.282 sec, Memory 28.77/28.82 MiB, DebugR, Database[wordpress] 2 queries in 0.011 sec