Het is een mooie dag voor Maserati, want na verschillende vertragingen mochten ze eindelijk hun nieuwe crossover aan de wereld voorstellen. De Maserati Grecale is een maatje kleiner dan de Levante en staat op het Giorgio-platform. Inderdaad: de basis van de Alfa Romeo Giulia en Stelvio, al is de wielbasis van de Grecale 8 centimeter langer. Hij richt zijn pijlen op auto’s als de Porsche Macan en BMW X4.
De aandrijflijnen van de Maserati Grecale
Achter het knappe MC20-neusje van de Maserati Grecale vinden we naar keuze een mild-hybride 2.0 viercilinder, de bekende Nettuno V6 of, over een jaartje, een volledig elektrische aandrijflijn. Die laatste – de Folgore (Italiaans voor bliksem) – krijgt een accu van 105 kWh, 800 Nm aan e-koppel en zal volledig in Italië worden gemaakt. De V6 in de sportieve Trofeo-uitvoering krijgt cilinderuitschakeling en hangt aan een achttraps automaat van ZF. Alle uitvoeringen hebben vierwielaandrijving en worden standaard uitgerust met een koolstofvezel cardanas. Een plug-in hybrideversie, laat staan een diesel, staat niet gepland.
De uitvoeringen GT en Modena zijn beide mild-hybride. De eerste krijgt 300 pk mee, de tweede 330 pk, wat goed is voor een 0-naar-100’je in 5,3 seconden en een top van 240 km/u. De Trofeo V6 heeft 530 pk, tikt de 100 na 3,8 seconden aan en haalt 285 km/u. Luchtvering is standaard op de Trofeo en optioneel op de viercilinders.
Technologie in de Maserati Grecale
De bestuurder van de Maserati Grecale moet worden ondergedompeld in pixels, als het aan het merk ligt. Op de middenconsole vind je twee grote schermen, waarvan de onderste licht gekant staat zodat je er gemakkelijk met je vinger op kunt schrijven. Daarnaast is er een tellerscherm, een head-up display en ook het centrale klokje is een klein scherm – je hebt er in totaal dus vijf voor je neus. De boel is uiteraard ‘fully connected’ en draait op Android. Een Sonus Faber-audiosysteem van 1.285 watt speelt je Mozart (het is immers Maserati) kraakhelder af.
Maserati vermoedt zelf dat de Grecale hun nieuwe bestseller gaat worden. Aan de variatie tussen de verschillende uitvoeringen zal het in ieder geval niet liggen. De nieuwe drietand verschijnt in de tweede helft van dit jaar op de weg. Prijzen zijn nog niet bekendgemaakt.
Reacties