
Het is een mooie dag voor Maserati, want na verschillende vertragingen mochten ze eindelijk hun nieuwe crossover aan de wereld voorstellen. De Maserati Grecale is een maatje kleiner dan de Levante en staat op het Giorgio-platform. Inderdaad: de basis van de Alfa Romeo Giulia en Stelvio, al is de wielbasis van de Grecale 8 centimeter langer. Hij richt zijn pijlen op auto’s als de Porsche Macan en BMW X4.
De aandrijflijnen van de Maserati Grecale
Achter het knappe MC20-neusje van de Maserati Grecale vinden we naar keuze een mild-hybride 2.0 viercilinder, de bekende Nettuno V6 of, over een jaartje, een volledig elektrische aandrijflijn. Die laatste – de Folgore (Italiaans voor bliksem) – krijgt een accu van 105 kWh, 800 Nm aan e-koppel en zal volledig in Italië worden gemaakt. De V6 in de sportieve Trofeo-uitvoering krijgt cilinderuitschakeling en hangt aan een achttraps automaat van ZF. Alle uitvoeringen hebben vierwielaandrijving en worden standaard uitgerust met een koolstofvezel cardanas. Een plug-in hybrideversie, laat staan een diesel, staat niet gepland.
De uitvoeringen GT en Modena zijn beide mild-hybride. De eerste krijgt 300 pk mee, de tweede 330 pk, wat goed is voor een 0-naar-100’je in 5,3 seconden en een top van 240 km/u. De Trofeo V6 heeft 530 pk, tikt de 100 na 3,8 seconden aan en haalt 285 km/u. Luchtvering is standaard op de Trofeo en optioneel op de viercilinders.
Technologie in de Maserati Grecale
De bestuurder van de Maserati Grecale moet worden ondergedompeld in pixels, als het aan het merk ligt. Op de middenconsole vind je twee grote schermen, waarvan de onderste licht gekant staat zodat je er gemakkelijk met je vinger op kunt schrijven. Daarnaast is er een tellerscherm, een head-up display en ook het centrale klokje is een klein scherm – je hebt er in totaal dus vijf voor je neus. De boel is uiteraard ‘fully connected’ en draait op Android. Een Sonus Faber-audiosysteem van 1.285 watt speelt je Mozart (het is immers Maserati) kraakhelder af.
Maserati vermoedt zelf dat de Grecale hun nieuwe bestseller gaat worden. Aan de variatie tussen de verschillende uitvoeringen zal het in ieder geval niet liggen. De nieuwe drietand verschijnt in de tweede helft van dit jaar op de weg. Prijzen zijn nog niet bekendgemaakt.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Range Rover Velar vs Porsche Macan vs Maserati Grecale: welke moet je hebben?

Maserati Grecale GT review: Aan de drietand gevoeld

De Maserati Grecale valt toch wat tegen, zelfs als hete Trofeo met 530 pk

Maserati Grecale laat zich voorzichtig zien

Is zo’n chique Maserati Ghibli na 12 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Juist de mensen die een dure elektrische auto kunnen betalen, willen er geen, aldus automerk

Maserati MC20: supercar waarmee we toevallig 1 op 11 haalden

Gaat dit de meest onbetrouwbare dure auto ooit worden?

Maserati is exclusiever en goedkoper dan Ferrari, en dat is niet de bedoeling

De Maserati MC20 GT2 Stradale heeft meer vermogen, maar is toch langzamer. Zo komt dat

De Volvo XC60 doet in Nederland iets opmerkelijks (waar veel merken jaloers op zullen zijn)

De Subaru Forester e-Boxer is de duurste in zijn klasse, maar is het ook de beste? (review)

Gepersonaliseerde kentekenplaten mogen niet in Nederland, maar deze eigenaar had geluk

BMW X3 40d: dikke diesel met actieradius van 970 kilometer

BMW X3 M50 is bijna de perfecte daily, op één ding na (review)

Peugeot 5008 Allure HYbrid: is een instap 1.2-motortje voldoende in een grote SUV? (review)

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken

Tedson Motors Etna is de mooiste en duurste Lamborghini Gallardo

Gepersonaliseerde kentekenplaten mogen niet in Nederland, maar deze eigenaar had geluk

Ferrari komt met enorm veel nieuwe modellen dit jaar, waarvan één elektrisch

Op deze manier willen wij ook wel hybride rijden: 868 pk en een open dak

Kan deze Fiat Grande Panda zijn merk opnieuw op de kaart zetten? (review)

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken

Audi geeft toe: ‘Dit deden we vroeger veel beter dan nu, maar we komen weer terug’

Sinds deze maand zijn er toch weer nieuwe BBB-kenteken in Nederland

De kwaliteit van nieuwe auto’s was nog nooit zo laag (en dat heeft een opvallende oorzaak)

Goed nieuws: FIA-president wil dat V10-motoren terugkomen in de F1
