Ongemerkt gaat de Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio toch alweer vijf jaar mee. De Stelvio Quadrifoglio volgde een jaartje later. Tijd om de twee een kleine opfrisbeurt te geven. Met het exterieurdesign is weinig mis, dus dat laat Alfa Romeo voor wat het is. Wel veranderen ze het kleurenaanbod, het interieur en bieden ze nu een Akrapovič-uitlaat aan. Onder de categorie Heritage (erfgoed, in goed Nederlands) verschijnen de kleuren Rosso 6C Villa d’Este, Ocra GT Junior en Verde Montreal. Die laatste is de groene kleur die je hierboven ziet. Liefhebbers kunnen groene gordels aanvinken in de optielijst.
Andere kleurcategorieën zijn Competizione, Metallic en Pastel. Volgens Alfa is dit een ‘op emotie gebaseerde strategie die de lakkleuren van de carrosserie naar klasse groepeert en niet alleen naar technologie’. Op de optielijst verschijnen nieuwe 21-inch velgen en beide modellen krijgen nieuwe led-achterlichten. Het stuur en de pook zijn ook iets aangepast. Als kers op de taart plaatst het merk een nieuw 8,8-inch infotainmentsysteem, waarop je nu belangrijke gegevens zoals temperatuur, koppelafgifte en turbodruk kunt aflezen. Ook de middenconsole is nieuw en biedt meer opbergruimte.
Specificaties Alfa Romeo Giulia en Stelvio Q
De 2,9-liter V6 behoudt zijn 510 pk en 600 Nm, anders zou de Quadifoglio concurreren met de GTAm. Bij de Giulia Q gaat het vermogen naar de achterwielen, bij de Stelvio Q naar alle wielen. De 0-100-tijd is dus nog 3,9 seconden voor de Giulia en 3,8 seconden voor de Stelvio. Een onzichtbare wijziging zijn de nieuwe rijhulpjes, zoals rijstrookassistentie, dodehoekwaarschuwing en actieve cruisecontrol. Met deze nieuwe systemen kunnen de auto’s autonoom rijden volgens niveau 2, wat neerkomt op automatisch remmen en accelereren waar mogelijk. De Stelvio Q en Giulia Q kosten respectievelijk minimaal 135.450 euro en 119.950 euro.
Miguel heeft op 8 mei 2020 geschreven:
Dat ziet er goed uit, nu de bmw m3 met akrapovic en de x3m ook.