
De Maserati 5000GT in 1959 was het startschot van de V8-motoren voor het Italiaanse merk. In de jaren die volgden, verkocht Maserati meer dan 100.000 auto’s met een achtcilinder. Helaas is het einde van de Maserati V8-motoren in zicht. Tot 2024 blijven de modellen met een V8-motor te koop en daarna moet je het doen met viercilinders en V6-motoren. En natuurlijk elektrische modellen.
De laatste Maserati met V8-motoren zullen automatisch collector’s items worden. De laatste achtcilinder komt in de Trofeo-versies van de Levante, Ghibli en Quattroporte te liggen. Daarin produceert de twinturbo achtcilinder 572 pk. Fans kunnen afscheid nemen van de V8 tijdens het Goodwood Festival of Speed. Daar worden de Ghibli 334 Ultima, Levante V8 Ultima en Maserati Trofeo aan het publiek gepresenteerd.
De wissel van de verbrandingsmotoren naar de elektrische aandrijflijnen heeft natuurlijk te maken met de Europese richtlijnen voor 2035. Maserati wil vijf jaar daarvoor al helemaal elektrisch zijn. Het merk belooft dat ‘de stijl, emoties en tijdloze performance’ zal blijven wanneer het elektrische tijdperk ingaat. Dat begint al goed met de Maserati GranTurismo Folgore die de TopGear Award voor Beste Elektrische GT won.
Eén reactie op “Snik: Maserati gaat volgend jaar al stoppen met V8-motoren”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Maserati supercar hommage is een stuk moderner dan je zou denken

Met Officine Fuoriserie wil Maserati geld van de rijken afpakken

Niemand koopt een Maserati, dus rijdt deze Maserati zichzelf (en snel ook)

Is zo’n chique Maserati Ghibli na 12 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Juist de mensen die een dure elektrische auto kunnen betalen, willen er geen, aldus automerk

Mercedes komt toch weer met een gloednieuwe V8-motor (en die gaat nooit meer uit productie)

Deze onopvallende sedan had een bijzondere grote V8 en kon je gewoon in Nederland kopen

De gaafste benzinemotor van de afgelopen 20 jaar komt terug

Weet je nog dat Volvo ooit een hele dikke V8 verkocht? Dit is het verhaal erachter

Het moederbedrijf van Citroën en Alfa Romeo werkt aan nieuwe V8-motoren

Is zo’n brute Mercedes SLK 55 AMG na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Deze geliefde Ferrari kost minder dan een nieuwe Volkswagen Golf R

Hoe rijdt de mooiste en duurste Alfa Romeo van dit moment?

De Maserati MCPura is de nieuwe supercar van de Italianen (maar hij komt ons wel erg bekend voor)

Deze Fiat 500 kun je eindelijk wel betalen (en er komt nog een goedkope versie aan)

De nieuwe Ferrari Amalfi is de goedkoopste én de mooiste Ferrari van het moment

Sportieve Abarth met 185 pk kost verrassend weinig (en de Fiat-versie is nog goedkoper)

Bij deze auto’s was de conceptcar veel cooler dan de (teleurstellende) productieversie

Met deze AMG met vijfcilinder kun je makkelijk 1.000 kilometer op een tank halen

‘Hoe kort na een snelheidsbord mag de politie eigenlijk flitsen?’

Is het nog goedkoper om via Luxemburg om te rijden voor benzine als je op vakantie gaat?

Met deze kit geef je een moderne Japanse auto de looks van een oude Amerikaan

Inderdaad maar een pre-order doen voor die Maserati-special dan, als herinnering straks van de betere tijden, wat een droevenis……