De GP van Singapore van 2024 was er weer eentje om in te lijsten. Althans, als je fan bent van Lando Norris. De Brit reed namelijk zonder veel zorgen onbezorgd naar de overwinning. We zeggen ‘behoorlijk’ want het enige gevaar dat de Brit van de overwinning kon afhouden was namelijk… Lando Norris. De McLaren-coureur raakte enkele keren de muur, maar zonder consequenties. Maar toch is er ook goed nieuws voor Max Verstappen.

Wat nog het meest indruk maakte, was de enorme overspeed van Lando Norris. Hij zit overduidelijk kiplekker in de auto, want hij reed lachend weg bij Verstappen. Uiteindelijk had hij een voorsprong van bijna 21 seconden op de Nederlander. Bijna voldoende om een gratis pitstop te kunnen maken. Nu gaan wij ons natuurlijk afvragen: moet Max Verstappen zorgen gaan maken om de wereldtitel? Daar zijn twee antwoorden op: ja. En nee.

Waarom McLaren de overhand heeft op dit moment

We beginnen even met de ‘ja’. De snelheid van McLaren is namelijk indrukwekkend te noemen. Het ergste is dat de auto op elk circuit goed uit de voeten lijkt te komen. Gisteren was het pijnlijk duidelijk dat Norris zonder al te veel moeite alsnog makkelijk kon wegrijden. Ook al zou Red Bull een paar tienden kunnen winnen, kwamen ze nog te kort in de race. Het is knap van McLaren dat ze hun auto in korte tijd zoveel beter hebben weten te krijgen, ook in vergelijking met Ferrari en Mercedes.

Wat ook gaat meespelen is dat McLaren twee coureurs hebben die meedoen voor de knikkers. Oscar Piastri had weliswaar een iets lastigere race gisteren, ook bij hem zit het wel goed met de snelheid. Piastri kan een race winnen en heeft dat al twee keer gedaan dit seizoen. Het is niet ondenkbaar dat McLaren nog een paar keer een 1-2 gaat pakken. Als dat gebeurt, komt de titel voor Max wel behoorlijk in gevaar. Zolang Verstappen tweede kan worden, valt de schade mee.

De tweede rijder kan het verschil maken voor de eerste

Nu we het toch over teamgenoten hebben, bij Red Bull is dat precies andersom. Dit is alweer de zoveelste race dat Pérez ondermaats presteert. Hij werd namelijk tiende. Checo is een goede gast en hielp Verstappen in 2021 aan de titel door Hamilton af te remmen, maar dit seizoen is het gewoon zwaar onder de maat. Het constructeurskampioenschap gaat een hele lastige uitdaging worden voor Red Bull, maar Pérez is ook te langzaam Verstappen op andere manieren te helpen.

Met name met pitstop-strategie heeft McLaren het voordeel dat ze met twee auto’s vooraan rijden. Dat is vervelend omdat de tweede McLaren-coureur Verstappen van P2 kan houden, maar ook voor de pitstops tijdens de race heeft McLaren op deze manier een strategisch voordeel. Over pitstops gesproken: daar lijkt Red Bull ook een beetje de concentratie kwijt te zijn. Bij de pitcrew lijken de zenuwen soms ook de overhand te hebben.

Waarom het goed nieuws is voor Verstappen

Het heeft geen zin om alles zwartgallig in te zien. Zeker niet als er een hoop positieve punten zijn te melden. Ten eerste is een tweede plaats op Singapore uitstekend. Het was geen mazzeltje met de safetycar of iets dergelijks, maar echt een verdiende P2 in zowel de kwalificatie als de race. Het is een circuit waar Red Bull normaal slecht presteert. Dus met een teleurstellende auto zo goed scoren, is een goede zaak voor Verstappen.

Verstappen kon het Norris geen moment lastig maken, maar zo moet je het niet bekijken. Er was ook niemand die in de buurt kwam van de Nederlander op P3 of lager. Red Bull (of in ieder geval Max in de Red Bull) was een overtuigende best of the rest. En laten we eerlijk zijn: van te voren zou Verstappen getekend hebben voor P2.

De auto van Red Bull wordt beter

Daarmee komen we bij nog een positief punt: we hebben nu twee stratencircuits gehad waar het dus niet eens zo verkeerd ging. Ook zag de Red Bull RB20 er ook lang niet zo nerveus uit als een paar races eerder. Er is dus zeker flink wat vooruitgang geboekt door het team. Wellicht hebben we even een paar ander type circuits nodig om die vooruitgang te kunnen verzilveren. Voor Red Bull is het wel lekker dat de aanpassingen nu wel resulteren in een snellere auto.

Er zijn nu drie weken voor de Red Bull-ingenieurs om verder te werken aan de auto. Die tijd kunnen ze goed gebruiken voordat ze naar Austin afreizen voor de GP van de Verenigde Staten. Het is een dooddoener van jewelste, maar McLaren heeft natuurlijk ook drie weken om zichzelf te verbeteren, dus daar haal je geen voordeel uit. Wel denken we dat de verschillen iets minder groot zullen zijn tussen de twee teams.

Hoe gaat het seizoen zich verder ontwikkelen?

We zien heel erg benieuwd hoe dit seizoen zich gaat ontvouwen. We zijn in elk geval heel erg blij dat het weer spannend wordt. De laatste tijd hebben we wat saaie seizoenen gehad (2021 uitgezonderd) waarbij het al vrij snel duidelijk was welke coureur ging winnen. Wat dat betreft lijkt het huidige seizoen wel een beetje op 2009. Jenson Button won in het begin race na race, maar toen andere teams hun auto’s verbeterden werd dat lastiger. Uiteindelijk won de Brit het kampioenschap in Brazilië.

Lees ook: Man achter succes Max Verstappen vertrekt en gaat naar Aston Martin

Uiteindelijk lijken we op een bloedstollende apotheose af te stevenen. McLaren loopt per weekend in op Max Verstappen en het zo zou maar kunnen dat het verschil in Abu Dhabi nihil is. Mocht het dermate close zijn, zal McLaren zich ook wel voor het hoofd slaan dat ze in Hongarije geen teamorders hebben gegeven. Ook kwam het in dit geval goed uit dat Daniel Ricciardo het laatste puntje van Norris afpakte van Lando door de snelste ronde te rijden. Max zou ‘m zo maar nodig kunnen hebben.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Lees meer over formule 1