Het lijkt soms wel alsof alleen de mensen die de feiten niet kennen of ze bewust negeren nog voorstander zijn van de snelheidsverlaging van 130 naar 100 km/u. Keer op keer wordt het effect van de snelheidsverlaging onderuit gehaald, maar de plannen verdwijnen maar niet. Het geheel proeft inmiddels meer als een gevoels- of principekwestie van mensen die dat hardrijden maar niets vinden. Dit keer komt Flitsmeister met onweerlegbaar bewijs dat het aanpassen van de maximumsnelheid waarschijnlijk weinig oplevert.

Flitsmeister heeft met 1,7 miljoen gebruikers een gigantische hoeveelheid data om te analyseren, en daar kunnen interessante conclusies uit rollen. Een flinke 10 tot 20 procent van de Nederlanders gebruikt Flitsmeister in het verkeer. Het bedrijf analyseerde de anonieme GPS-gegevens van zijn gebruikers over twee periodes van twee weken. Uiteindelijk namen ze 650 miljoen gereden kilometers onder de loep en daaruit kwam een opvallende conclusie over de gereden snelheid in Nederland.

De resultaten

In september was 6 procent van alle gereden kilometers boven de 130 km/u en in oktober was het aantal slechts 5 procent. Gemiddeld is dus 5,5 procent van de kilometers boven de 130 km/u. En daarbij is het niet zeker (maar je kunt wel veilig aannemen dat er genoeg hardrijders zijn in Nederland) dat de volledige 6 procent op 130-wegen gereden werd. Bovendien is dit een onderzoek onder Flitsmeister-gebruikers, vermoedelijk de wat meer dynamische laag van de bevolking (om het zo maar even netjes te stellen).

Goed, wat moeten we met deze data? Het aandeel van auto’s in de stikstofdepositie is slechts 6,1 procent volgens het RIVM. Flitsmeister concludeert dus dat een snelheidsverlaging van 130 naar 100 km/u een resultaat zou hebben van 0,34 procent (5,5% van 6,1%) minder stikstofdepositie. En dat is als alle mensen zich netjes aan de nieuwe snelheid houden. Ook dit onderzoek mag op de stapel met bewijs waarom een snelheidsverlaging van 130 naar 100 km/u waarschijnlijk een verwaarloosbaar effect oplevert.

Flitsmeister sluit af met een nuancerende kanttekening: ‘Tot slot zijn wij natuurlijk geen stikstofexperts, maar hebben wij vanuit onze verkeers- en dataexpertise naar deze situatie gekeken. Het is dan ook niet ons doel om de voorgestelde maatregelen volledig af te schieten. We willen juist een objectief inzicht creëren en eventueel zelfs met behulp van onze data mee denken in hoe er grotere winst te behalen valt. Dat moet in onze ogen namelijk perfect mogelijk zijn.’

Reacties

  • Henk heeft op 17 november 2019 geschreven:

    Ik zit in een land waar gemiddeld 20km/h gereden wordt. Waar je beter geen adem kunt halen in het verkeerr. De vervuiling dus mega.

    De hypocraten in Den Haag denken de wereld te redden met onzin maatregelen. 100 ipv 130. In een land waar mij gemiddelde snelheid op ong 60km/h ligt. Dat heb ik langdurig gemeten dmv een verplichte urenadministratie .

    Als we echt iets willen doen moeten we dus echt schoner gaan rijden. Li hte auto’s met kleinere motoren.

    En de oude auto’s uit de roulatie nemen. Nu rijden ze hier in West Afrika rond. En de vervuiling blijft echt niet hier hangen hoor. Komt vanzelf naar ons toe.

    Reageer
  • Niels heeft op 14 november 2019 geschreven:

    Klasse jongens, geen spelt tussen te krijgen! Inderdaad, als iedereen die voorheen 130 reed nu niet meer de weg op gaat en voor de rest snelheid geen enkele correlatie heeft met uitstoot per gereden kilometer dan komen we in de buurt. De conclusies die uit de analyse worden getrokken hebben echt de kwaliteit van een bedorven mossel…

    Reageer
  • Bart heeft op 10 november 2019 geschreven:

    De berekening van 0,34% gaat er nu van uit dat een auto die honderd rijdt geen CO2 geen meer zou uit stoten. Dat is natuurlijk niet zo. Stel dat een auto bij honderd 25% minder uitstoot dan dezelfde wagen die 130 rijdt dan is de reductie van de totale stikstofdispositie maar 25% van 0,34% zijnde 0,08%. Klinkt niet echt als de moeite waard.

    • Symen heeft op 13 november 2019 geschreven:

      Je haalt CO2 uitstoot en de uitstoot van Stikstof verbindingen door elkaar. De 100 km/u maatregel is om NOx te beperken

      Reageer
    Reageer
  • Sietse Vlietstra heeft op 8 november 2019 geschreven:

    Met deze uitkomst weten we nog niks.
    Van belang is hoeveel km er nu harder dan 100 km per uur gereden wordt. En niet 130.

    • Chris heeft op 9 november 2019 geschreven:

      Inderdaad

      Reageer
    Reageer
  • Martin heeft op 8 november 2019 geschreven:

    Geweldig een op feiten gebaseerde analyse! Ook meer dan representatief daar de brave jongetjes uit de klas flitsmeister niet nodig hebben/gebruiken. Doe iets wat wel zoden aan de dijk zet en niet alleen vrijheidsbeperking is.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear