
De Mazda 3 is een van de beter sturende hatchbacks die je op het moment kunt kopen, maar zelfs met de nieuwe SkyActiv-X-motor met 180 pk mist de auto wat urgentie. De sportiviteit van het onderstel matcht niet lekker met het karakter van de motor (al helemaal niet met de automaat), die vooral is ontwikkeld voor zuinigheid. Volledig begrijpelijk, want dat is wat de kopers en de regelmakers willen, maar jammer voor de sportievere rijder.
Daarom klinkt de Mazda 3 2.5 Turbo, die officieel aangekondigd is in Mexico, als muziek in de oren. De 2,5-liter viercilinder produceert 250 pk en 420 Nm, wat bijna het dubbele aan koppel is. De power gaat naar alle wielen en omdat het Amerika is, is de auto alleen leverbaar met een automaat. Dat is dan weer wat spijtig. De 0-100-tijd is niet bekend, maar we zouden rekening houden met ongeveer 6 seconden. Het is een soort milde versie van de gedroomde MPS, die er waarschijnlijk niet meer gaat komen.
Zo’n aandrijflijn zou al het harde werken van Mazda om de gemiddelde uitstoot omlaag te krijgen in Europa tenietdoen, en daarom komt de auto helaas niet deze kant op. Hij zou in Nederland bovendien onbetaalbaar zijn door de BPM. Wat je het beste kunt doen is even wachten en over een paar jaar eentje importeren. Dan heb je alle tijd om uit te zoeken welke handmatige versnellingsbak er in de Mazda 3 2.5 Turbo past.
Meer van TopGear


Dit zijn 4 betrouwbare Golf GTI-alternatieven die je voor een leuk bedrag kunt kopen

Ford Focus vs Mazda 3 vs Opel Astra

De Mazda 3 TCR is de MPS die we willen

Mazda 3 Skyactiv-X: 1e rij-indruk

Mazda 3 SkyActiv-X: prijs en leveringsdatum bekend

Hyundai Santa Fe vs Mazda CX-80: welke zevenzitter moet je hebben?

Dit kost het om een V6 met maximaal 400 pk in jouw Mazda MX-5 te laten leggen (want dat wil je)

Mazda gaat een van de onzuinigste en onbetrouwbaarste motoren ooit nog een kans te geven

De Mazda EZ-60 moet de Tesla Model Y van zijn troon gaan stoten

Is zo’n snelle Mazda 3 MPS met 260 pk na bijna 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Mazda geeft toe foutjes te hebben gemaakt – rijdt de nieuwe CX-60 eindelijk wel goed? (review)

Is zo’n sportieve Volkswagen Scirocco na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Je moet snel zijn als je deze Mercedes CLA met de krachtigste viercilinder ooit wilt kopen

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Is zo’n zwaar onderschatte Subaru Levorg na 11 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

Hyundai Santa Fe vs Mazda CX-80: welke zevenzitter moet je hebben?

Is deze elektrische Nissan R32 Skyline GT-R briljant of heiligschennis?

Mitsubishi blijft grabbelen in de Renault-ton: dit is de nieuwe Grandis

Zie jij van welke F1-coureur deze uitgebouwde Nissan GT-R Liberty Walk is?

Deze extreem onsuccesvolle elektrische Toyota is nu flink goedkoper – dit kost ie

Deze betrouwbare V8 heeft slechts 3.057 kilometer per jaar gereden (en is dus de perfecte tweedehands auto)

Ook zonder subsidies zullen Nederlanders (vrijwillig) elektrische auto’s blijven kopen

Bij deze Chinese auto met Nederlands tintje krijg je peperdure velgen voor weinig

De 911 Club Coupé is niet eens de duurste 911, maar toch kun je hem niet kopen

Wat is schadelijker voor de range tijdens de hete zomerdagen: hard rijden of de airco aanzetten?

Deze Fiat 500 kun je eindelijk wel betalen (en er komt nog een goedkope versie aan)
