Mazda 3 2017 sedan: 1e rij indruk

TopGear stapt net uit de nieuwe Mazda 3 sedan. In ons komende nummer lees je het volledige rijverslag; nu alvast de highlights

Mazda 3 2017
Mazda 3 2017
Mazda 3 2017
Mazda 3 2017
Mazda 3 2017
Mazda 3 2017
Mazda 3 2017
Mazda 3 2017
Mazda 3 2017
Mazda 3 2017

Testobject: Mazda 3 2017 sedan
Uitvoering: SkyActiv-D 150
Locatie: Barcelona
Weersomstandigheden: Droog en ongeveer 15 graden

Wat een stomme naam zeg, Mazda 3 2017 sedan

Ja, laten we daar gelijk ook maar mee stoppen. Mazda heeft de bekende 3 een kleine facelift gegeven. Zodat iedereen snapt dat we niet in het oude model hebben gereden, plakken wij (zoals Mazda dat ook doet) even het modeljaar erachter. Het is dus gewoon de Mazda 3 sedan.

Een veelgemaakte fout?

Je zou zomaar kunnen denken dat we met de Mazda 3 rijden die we al lang en breed kennen. Maar nee, kijk maar even goed. De voorkant is iets ronder geworden door nieuwe mistlampen, een nieuwe grille en nieuwe koplampen. En vergeet zéker die nieuwe buitenspiegels niet. Als je weet waar je op moet letten, zie je met gemak of het de nieuwe of oude is.

Nieuw bumpertje en klaar?

Neen, Mazda heeft wat ons betreft de grootste ergernis van de Mazda 3 opgelost: het interieur. De ontwerpers in Hiroshima hebben extreem veel last van keuzestress. Dit resulteert zich in tien materialen, twintig patroontjes en vijftig verschillende kleuren voor het interieur van de oude versie. Voor de Mazda 3 2017 zijn er diverse knopen doorgehakt en is het interieur een stuk strakker met een duidelijke keuze in materiaal en kleur. Dat stomme, neppe koolstofvezel-patroon is gelukkig ook naar de verdoemenis. Laat dat maar aan beginnende bestuurders met petjes over.

En het is een Mazda, dus het rijdt…?

Goed. Mazda maakt geen auto’s die niet lekker sturen. Kunnen ze niet. De Mazda 3 2017 heeft nu ook G-Vectoring Control. Het systeem neemt kort het koppel weg voor een bocht, zodat het gewicht naar voren verplaatst voor meer grip. Merk je verder helemaal niets van, gelukkig. Verder kun je nog steeds schakelen en hoeken alsof het een MX-5 is.

De perfecte auto dus?

Die bestaat niet. Als je in de Drie rijdt, hoor je bijvoorbeeld best wat lawaai van de banden en ook het windgeruis is goed hoorbaar. Mocht je in de markt zijn voor een C-segmenter, kijk dan zeker even bij Mazda. En onthoudt: hoe meer Mazda verkoopt, hoe groter de kans dat de Mazda RX-9 komt! De Mazda 3 2017 sedan is er vanaf 24.880 euro. De diesel is er enkel in de dikkere GT-M uitvoering en kost je 32.880 euro.

Reacties
  1. beactivity zegt op 20 februari 2017 om 13:21:

    ik was juist jaar te vroeg met vernieuwe van me wagen .
    van peugeot 208 1.4 diesel hatch bj 2013 was ik niet tevreden ,veel problemen gekent
    zoals de roetfilter terwijl ik lang genoeg reed en de koppeling was
    in tweede plaatsen egt ramp en het geluid van buiten was wel niet van
    de banden ma van de motor was egt hoor baar en als je met ruit open reed
    waren je oren onder druk wat ik met me nieuwe mazda niet heb . hier onder kort
    uit gelegd wat ik vind van mazda 3.

    ma goed ik heb de nieuwe mazda 3 sedan bj 2016 3 mei wit lederen zetels
    cc 1998 120 pk 210 nm kleur flash titanium gekocht

    en heeft zijn +en- puntjes
    het is plezier om er mee te rijden ja geluid rond om u is wel goed hoor
    baar van de banden en geruis ma eens de muziek speeld van de goeie
    bose systeem is het geluid van buiten snel vergeten .
    de bochten pakt hij met een gemak . ik vind de auto zeker geslaagd

    wat ik mis in de wagen is een turbo onder de motor kap
    die 120 pk 210 nm is de standaard voor de sedan als voor de hatch
    alleen de hatch heb je 165 pk ma dat is ge chiptune bij mazda zelf
    dus de gene die 165 pk hebben is de wagen al opgefokt van standaard 120 pk .
    zonder dat je weet .

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken