Mazda 3 pakt het groots aan

Je nieuwe middenklasser op één plek onthullen, dat is zo 2012. Mazda doet het meteen goed en trekt in vijf verschillende wereldsteden tegelijk het doek van de nieuwe 3. Dat belooft wat.

Eerst maar eens het uiterlijk: dat ziet er geslaagd uit, nietwaar? Goed, heel moeilijk is dat ook weer niet als je een auto opvolgt die uit z'n koplampen keek alsof ie permanent aan het lachgas hing, maar de strakke Kodo-lijnen van de CX-5 en de nieuwe 6 doen de 3 in ieder geval enorm veel goed. De wielbasis is langer, de daklijn lager en de overhang voor en achter is verkleind. Het resultaat is een sportief ogend karretje, met een carrosserie die niet alleen lichter is dan voorheen, maar ook 30 procent stijver.

Motorisch is het uiteraard SkyActiv wat de klok slaat. Mazda's nieuwe generatie diesel- en (turboloze) benzinemotoren, met een aantal efficiënte oplossingen als een lager gewicht en een hogere compressie, komen er in een aantal soorten. De SkyActiv G 1.5 is de nieuwe instapper, goed voor 100 pk, 150 Nm en waarschijnlijk 20 procent bijtelling. Verder zijn er de SkyActiv G 2.0 motoren, met 120 of 165 pk, en de SkyActiv D 2.2 turbodiesel met 150 pk en 380 Nm, die al aan de Euro6-norm voldoet. Achter die stengel op je middenconsole zit altijd een handgeschakelde zesbak of een zestraps automaat.

Mazda geeft hoog op over het onderstel, de 'soepel te openen' deuren (oké?) en de nieuwe connectiviteits- en infotainmentsystemen, die je blind zou moeten kunnen bedienen via iets dat de HMI Commander heet. Er is een nieuw head-up display, en daar zijn we altijd vóór. Ook de actieve veiligheid staat op een hoog pitje: dreigende aanrijdingen, in je dode hoek sluipende achterliggers, rijbanen die plots verwisseld worden, het leven zit vol gevaren en de Mazda 3 herkent ze (bijna) allemaal. Daarnaast is er ook nog eens HBC, AFS, HLA, ABS met EBD, EBA, DSC en TCS beschikbaar. Echt wel.

Eind oktober vindt de nieuwe 3 zijn weg naar de Mazda-showrooms van ons land. Hij komt er eerst als benzine-hatchback, later ook als sedan en diesel. De prijzen zijn nog niet bekend.

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken