TopGear stapt net uit de nieuwe Mazda 3 Skyactiv-X. In ons nieuwe nummer lees je het complete testverslag; hier alvast de highlights

Testobject: Mazda 3
Uitvoering: Mazda 3 Skyactiv-X
Locatie: Frankfurt en omgeving
Weersomstandigheden: Een aangename 25 graden

Hé, jullie hadden toch al in de Mazda 3 gereden?

Dat klopt, de auto zelf is niet nieuw, maar wat onder de enorme plastic afdekkap in de motorruimte schuilt wel. De 3 krijgt als eerste de nieuwe Skyactiv-X-motor van Mazda (klik om te lezen hoe het werkt), een revolutionaire benzinemotor die dieseltechniek gebruikt voor een lager verbruik én meer vermogen. Lees ook de vorige rijtest van de Mazda 3.

Meer vermogen, dat is toch precies wat de Mazda 3 nodig had?

Juist, voor benzinemotoren gelooft Mazda niet in kleinere turbomotoren, maar in wat grotere benzinemotoren zonder beademing. Hierdoor missen ze wel een beetje pit. Overigens is de Skyactiv-X-techniek niet ontwikkeld als performance-motor, zo benadrukt Mazda. De motor stoot minder CO2 uit en verbruikt minder brandstof – dáár lag de focus.

Dus, hoe rijdt de Mazda 3 Skyactiv-X?

Nou, tja, niet bijzonder, om eerlijk te zijn. Wat natuurlijk heel positief is. De motor van de Mazda 3 Skyactiv-X voelt in de omgang als een reguliere benzinemotor en je hoeft er dus ook niet anders mee te rijden. Op het display kun je zien wanneer de auto de zelfontbranding gebruikt en wanneer niet. De omschakeling voel je ook niet.

180 pk en 224 Nm, dat wil zeker wel?

Dat valt dan weer vies tegen. We reden eerst met de automaat en die voelde lui en kortademig. Met het vermogen verwacht je minimaal een lauw-warme hatchback, maar dan kom je van een koude kermis thuis. Voor een beetje tempo laat de bak de motor erg loeien en echt veel gang zit er niet in (0-100 in 8,6 s). Vandaar trouwens ook de grote plastic kap: om het geluid te dempen. Op de snelweg kun je bijna volgas geven en hij zal niet terugschakelen – pas in de kickdown komt de transmissie in actie.

Valt het tegen?

Het is meer dat onze verwachtingen verkeerd waren. De Mazda 3 stuurt fantastisch en een krachtige motor zou het plaatje compleet maken. Met de handbak wordt het overigens een stuk beter. Hij blijft wat lawaaierig, maar met de handbak voelt de motor een stuk beter bij de les. De 0-100-tijd verbetert ook naar 8,2 seconden. Het is nog altijd geen geweldenaar, maar de luiheid verdwijnt grotendeels.

De luiheid van de automaat komt door de verliezen van een automaat en de zuinige instelling. En een handbak bouwen, dat kan Mazda gelukkig wel. De zesbak schakelt haarscherp, zoals je dat van een MX-5 gewend bent. De zitpositie en de instelbaarheid van het stuur is subliem en een goede, sportieve zit vinden zal voor niemand een probleem zijn.

Is de Mazda 3 Skyactiv-X wel zuinig?

We mochten geen enorm stuk rijden, dus een representatieve meting konden we niet doen. Het enige dat we tot nu toe moeten concluderen, is dat de Mazda 3 Skyactiv-X niet automatisch zuinig is. Als je door de heuvels van Frankfurt rijdt en dingen als acceleratie uitprobeert, kom je geenszins in de buurt van het opgegeven verbruik. Maar dat is volledig logisch.

De Skyactiv-X-techniek werkt ook het best onder lage belasting. Dus als jij rustig op een provinciale weg of een snelweg rijdt, zal de motor je brandstofrekening stukje voor stukje aan mootjes hakken. En dat verklaart ook de luiheid van de automaat – het is nooit de bedoeling geweest om een zuinige GTI-tegenhanger te bouwen, maar een fijne en zuinige daily driver – en dat lijkt (op papier) gelukt te zijn.

Dus, moet ik hem nou kopen, of niet?

De Mazda 3 Skyactiv-X met 180 pk kost slechts 950 euro meer dan de versie met 122 pk. Je krijgt voor 28.610 euro een zuinigere en snellere auto voor net iets meer. Het enige waar je rekening mee moet houden, is dat de Skyactiv-X net iets zwaarder is en daardoor in een hogere gewichtsklasse valt voor de motorrijtuigenbelasting.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)