We zoeken allemaal naar een auto die alles is. Ruim, snel, betrouwbaar en vast een beetje bijzonder. Oh, en als het even kan niet te duur. Een goede optie is de Mazda 6 MPS, een Japanse sportsedan die je wellicht al vergeten bent. Dat is zonde, want het zijn zeer onderschatte auto’s die eigenlijk voor veel liefhebbers de perfecte auto is.

De introductie van de Mazda 6 was een sensatie. Vergeet niet dat Mazda de bijzonder belegen 626 maakte in de jaren ’90. Die auto was absoluut niet slecht, maar een rijdend bord havermout: verstandig en een tikkeltje vlak qua smaak. De Mazda 6 zag er veel vlotter uit. Zeker als vijfdeurs in het geel met die bodykit.

Ook om te rijden was de Mazda 6 een enorme vooruitgang. Mazda koos duidelijk de weg van sportiviteit: directe besturing, strakke wegligging, alerte motoren. Je kon hem krijgen met drie viercilinders: een 1.8 (120 pk), 2.0 (140 pk) en 2.3 (160 pk), naast een paar diesels die Mazda ‘CITD’ noemde. Die 2.3 was het leukst natuurlijk, maar het echte vuurwerk kwam pas een paar jaar later.

Mazda 6 modellen naast elkaar (2001)

Wat betekent MPS eigenlijk?

Wij Nederlanders kregen de Mazda 6 niet met V6, wat wel mogelijk was in onder andere de Verenigde Staten. Er kwam gelukkig iets veel leukers. Mazda was namelijk bezig met het opzetten van een eigen sportlabel: ‘MPS’ (Mazda Performance Series), dat op sommige markten Mazdaspeed werd genoemd. Het idee was om zo een alternatief te hebben op STI, OPC, AMG en alle andere afkortingen voor een snellere versie.

Het idee begon al met de 626

Leuk weetje: Mazda experimenteerde al eens met de Mazda 626 MPS Concept. Die auto had een V6 turbo met 280 pk, vierwielaandrijving en een bijzonder opvallende bodykit. De auto leek wat op de Impreza WRX STI en Lancer Evolution, maar moest concurreren met de snelle Legacy GT-B en Galant VR-4. Aangezien de conceptversie pas aan het einde van de loopbaan van de 626 kwam, bleef het een concept.

Mazda 626 MPS concept zijkant links schuin voor

Introductie Mazda 6 MPS

Maar het idee keerde wel terug in 2005 in de vorm van de Mazda 6 MPS. In plaats van enorme vleugels en spoilers, maakten de Japanners ’m subtiel dik. De bumpers waren groter, goed voor de luchttoevoer voor de intercooler. Er was geen spoiler aan de achterzijde, maar wel een andere bumper met twee vuistdikke uitlaten. En het mooiste was de motorkap, die extra hoog was om te suggereren dat er een veel dikkere motor onder lag.

Dat klopt ook behoorlijk, want de 2,3-litermotor was in basis gelijk, maar nu voorzien van een enorme turbo. Dit zorgde ervoor dat de motor er bijna 100 pk bij kreeg. Het maximumvermogen was nu 256 pk, het koppel was zo mogelijk indrukwekkender met 380 Nm. De Mazda 6 MPS had in tegenstelling tot de 2.3 vierwielaandrijving en altijd een handgeschakelde zesbak. Daarmee kon je in 6,5 seconden naar de 100 km/u sprinten en een top halen van 250 km/u.

De Mazda 6 MPS werd verkeerd begrepen door de pers en het publiek. Die zagen het onterecht als een Impreza STI- en Lancer Evo-alternatief. De Mazda had ietsje minder power en was wat zwaarder dan die twee. De basis daarvan waren spotgoedkope C-segment sedannetjes. De Mazda 6 was een hoogwaardige D-segmenter. In de Mazda kon je nog je kinderen ophalen van school of bij klanten voorrijden. In een Impreza was dat toch een tikkeltje gênant.

Oké, nu wil ik er ook eentje. Wat kost een Mazda 6 MPS tegenwoordig nog?

Omdat iedereen de auto vergeten is, kun je ze goedkoop vinden. Tegenwoordig kun je deze Japanse sportsedan voor minder dan 6.000 euro kopen. Natuurlijk zal er dan wel iets werk aanzitten. Maar dat is geweldig veel waar voor je geld. Mocht je er eentje willen kopen, controleer dan vooral drie belangrijke items: roest, de koppeling (en het tweemassavliegwiel) en de distributieketting.

Lees ook: Eindelijk is er een krachtigere Mazda MX-5 en hij gaat nog in productie ook

Dus voordat je naar een foute handelaar gaat om een smoezelige 320i op te zoeken, weet dan dat je voor hetzelfde geld ook een van de vergeten Japanse sportsedans kunt oppikken. En ja, je moet elke keer uitleggen wat het is en het verbruikt een hoop brandstof, maar de prestaties maken het meer dan goed. En het is ook weleens leuk om iets te rijden wat niet iedereen heeft, toch?

3 reacties op “Laat die gebruikte BMW 3-serie staan en koop een andere sedan met 260 pk voor slechts 6.000 euro”

  1. Natuurlijk zal er wat onderhoud aan kunnen zitten, maar dat valt volledig in het niet bij de BMW 3-serie. Ongelooflijk wat daar aan kapot kan. Vaak is echter de keuze niet rationeel.

  2. Hier in België staat er een rode te koop met 126.800km, eerste eigenaar en volledig onderhoudsboekje en enkel gebruikt bij mooi weer voor €12.800.

Laat een antwoord achter aan Björn Reactie annuleren

(verplicht)