Mazda is niet bang om het roer om te gooien bij de sedans. De 626 was jarenlang de verstandigste middenklasser. Sinds 2001 is er de Mazda 6, waarbij de focus meer op design en sportiviteit kwam te liggen. De laatste generatie ging mee van 2013 tot 2021. Een serieus lange periode voor een reguliere auto. Met de nieuwe Mazda 6e gaat het merk het weer anders doen. De ‘e’ lijkt aan te geven dat het gaat om een elektrische auto en dat is helemaal correct.
Mazda heeft nu voor diverse modellen diverse soorten aandrijflijnen tot zijn beschikking. De scherpe lezer zal gezien hebben dat de auto heel erg lijkt op de Mazda EZ-6, wat op zijn beurt weer een Deepal 03 is van het Chinese Changan Auto. Die auto is de basis, Mazda heeft daar dit van gemaakt en we moeten zeggen: het is een zeer fraaie auto geworden.
Mazda 6e: flinke D-segment sedan
We konden de auto in het echt bekijken om er een goed beeld van te krijgen. De Mazda 6e is net als de uitgaande Mazda 6 een D-segment sedan, maar wel een flinke. Hij 4,92 meter lang en heeft een wielbasis van 2,85 meter. Dat is één centimeter korter dan de nieuwe Audi A6 e-tron, bijvoorbeeld. Ten opzichte van de EZ-6 valt op dat de 6e grotere wielen heeft en dat de wielen verder naar buiten komen. Het betrof nog een preproductie-exemplaar, overigens. De wielen kunnen nog veranderen.
Het interieur schurkt tegen het luxere segment aan. Qua bediening, elektronica, infotainment en dergelijke lijkt het dan weer niet op iets dat Mazda heeft gebouwd. Die afmetingen suggereren dat het interieur bijzonder ruim is. We hebben er al in kunnen plaatsnemen en kunnen vertellen dat dat deels klopt. De beenruimte is ongekend, maar de hoofdruimte is ietwat beperkt. Dat komt enerzijds door de fraaie aflopende daklijn, anderzijds door de hogere vloer vanwege de accu.
Bijzondere keuze qua accu
Over accu’s gesproken, daar is iets bijzonders mee aan de hand. Zoals bij wel meer auto’s heb je keuze uit twee accupakketten. Er zijn twee uitvoeringen: de gewone en een Long Range. De Long Range heeft een grotere batterij (80 kWh in plaats van 68,9 kWh) en komt daardoor verder op een lading: 552 kilometer in plaats van 479 kilometer. Voor dat je blind kiest voor de Long Range, houd er rekening mee dat de standaardaccu (LFP) kan snelladen tot 200 kW, de Long Range accu (NCM) kan maximaal 95 kW laden.
Qua prestaties ontloopt het elkaar niet veel, maar ook hier lijkt de standaardversie de betere keuze te zijn. De instapper heeft namelijk 258 pk en 320 Nm. Daarmee kun je in 7,6 seconden naar de 100 km/u sprinten. De Long Range heeft iets minder vermogen (245 pk) en evenveel koppel en doet 7,8 seconden over de standaardsprint. Beide hebben op 175 km/u begrensde topsnelheid. Bijzonder is dat beide versies nagenoeg hetzelfde wegen.
Prijs en concurrentie
Of deze auto een succes gaat worden, valt of staat natuurlijk met de prijs. Die lijkt interessant te gaan worden, want Mazda Nederland bevestigt dat ze de prijs onder de 45.000 euro willen houden. Dat is uiteraard meer dan dat de EZ-6 in China kost, maar alsnog een keurige prijs voor zo’n enorme lap auto. Daarmee concurreert de Mazda 6e met de instappers van de Polestar 2, Tesla Model 3 en BYD Seal. De Mazda is minder snel, maar wel groter. Dit zou dus maar zo een succesje in Nederland kunnen worden.
Piet heeft op 10 januari 2025 geschreven:
Omdat ik voor de helft een tesla kan kopen met betere software en sneller laden en betere actieradius.
Doe maar niet heeft op 10 januari 2025 geschreven:
Een Chinese Mazda is geen echte Mazda.
Martin heeft op 10 januari 2025 geschreven:
Mooie auto, interieur ziet er prachtig uit én ik zie een stel stengels, dus vergeleken met een Tesla een nobrainer. De lange termijn kwaliteit zal vast ook beter zijn.
Toch mis ik wel de fysieke knoppen op het dashboard, dus ik blijf lekker in m’n auto uit 2019 rondrijden.
René heeft op 10 januari 2025 geschreven:
Hi komt uit China en daarom is het misschien niet zo’n roestbak als andere Mazda’s. Het blijkt uit ieder klokje rond en en mijn 6 uit 2015 is al geschikt voor de Flintstones
Leo heeft op 10 januari 2025 geschreven:
Een extra behandeling tegen roest kan een goede optie zijn.
Heb 2 Mazda’s 626 GC (84′ en 85′) als oldtimer, de eerste is nog volledig origineel zonder roest! (Van familie)
De andere, van 2 één goede gemaakt, roest viel best mee.
Krijgt nooit enige waarde, wel voor mij.