Mazda CX-3 vergt geduld

Je kon er op wachten: als Mazda al een CX-9, een CX-7 en een CX-5 heeft, heb je geen diploma Raketgeleerdheid nodig om te weten wat er gaat volgen. En ze hebben hem dan zojuist voor het eerst laten zien – voorlopig kun je er nog op blijven wachten ook, want hij komt pas medio volgend jaar naar ons toe, die CX-3.

Maar goed, zo op het eerste oog lijkt hij het wachten waard. De kleine SUV is aan een stevige opmars bezig en dan is het nog best een klus om je een beetje te onderscheiden tussen de Renault Capturs, Nissan Jukes, Peugeots 2008, Opel Mokka's en Mitsubishi ASX'en van deze wereld, om er maar een paar te noemen. Dat moet de CX-3 echter makkelijk af gaan – het lijkt ons vooralsnog een stuk lastiger om hem en zijn grotere broer CX-5 van een afstandje uit elkaar te houden. Maar goed. 

Er komen drie motoren beschikbaar voor de CX-3: twee benzines en een diesel. Die laatste is de bekende 1.5, de benzines verschillen qua vermogen (het is nog niet bekend hoe sterk ze zullen zijn), maar zijn allebei twee liter groot. Het blijft bijzonder dat Mazda vasthoudt aan zulke relatief grote motoren voor deze klasse, maar de Japanners vinden zelf dat ze genoeg compenseren door alle andere gewichts- en brandstofbesparende maatregelen – je weet wel, dat SkyActiv-gedinges. 

Tegen de tijd dat de CX-3 bij ons komt (eerst moeten Japan en de VS bediend worden, dan pas zijn wij aan de beurt) zal meer bekend worden over specs, prijzen en uitvoeringen. Je hebt dus nog even om dat spaarvarken vet te mesten. 

 

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken