
Mazda bouwt al langer crossover-SUV-achtigen, maar weten jullie soms wat een CX-7 of CX-9 is? Precies. Er moest een kleiner model komen waar de klanten met drommen op af zouden stormen, en dit is ‘m geworden: de CX-5. In september in Frankfurt, begin volgend jaar bij de dealer.
De CX-5 is ontworpen volgens Mazda’s nieuwe designtaal, Kodo genaamd. Geen golvende deuren op dit model dus, maar een strakke look die de CX-5 meteen als Mazda herkenbaar maakt. Ook op technisch vlak wordt er een mooie, allesomvattende term genoemd: Skyactiv. Dit is Mazda’s nieuwe groene geweten in de vorm van motoren met een hoge compressie (14:1), een lichtgewicht chassis en een CO2-uitstoot die onder de 120 g/km moet blijven.
Dit laatste zal van toepassing zijn op het model met 2,2-liter ‘Standard Power’ dieselmotor met start/stop, voorwielaandrijving en handgeschakelde transmissie. Ook worden er een benzinemotor van 2,0 liter, een automaat en zogenoemde ‘High Poweeeeeeer’-versies van beide motoren verwacht. Oké, dat laatste schrijf je niet zo.
Meer van TopGear


De Mazda CX-5 blijft een prima keuze, al moet je één optie nooit aanvinken

Vernieuwde Mazda CX-5 krijgt fris smoelwerk

Mazda CX-5 Sportive is sportiever dan ooit

De Mazda CX-5 is de MX-5 onder de SUV’s

Met een Mazda CX-5 naar het noorden

Dit kost het om een V6 met maximaal 400 pk in jouw Mazda MX-5 te laten leggen (want dat wil je)

Mazda gaat een van de onzuinigste en onbetrouwbaarste motoren ooit nog een kans te geven

De Mazda EZ-60 moet de Tesla Model Y van zijn troon gaan stoten

Is zo’n snelle Mazda 3 MPS met 260 pk na bijna 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Mazda geeft toe foutjes te hebben gemaakt – rijdt de nieuwe CX-60 eindelijk wel goed? (review)

Een van de coolste nieuwe auto’s van de afgelopen tijd kost nu tweedehands al geen drol meer

Mitsubishi blijft grabbelen in de Renault-ton: dit is de nieuwe Grandis

Zie jij van welke F1-coureur deze uitgebouwde Nissan GT-R Liberty Walk is?

Deze extreem onsuccesvolle elektrische Toyota is nu flink goedkoper – dit kost ie

Deze betrouwbare V8 heeft slechts 3.057 kilometer per jaar gereden (en is dus de perfecte tweedehands auto)

Deze bijzondere auto die het slechtste van twee werelden combineert, wordt een tikkeltje beter

De banden op deze dikke Nissan kosten 400 euro (per stuk, niet per set)

Rijd jij een auto met deze populaire motor? Kans op dure motorschade, maar er is goed nieuws

Hardrijder komt door een slimme advocaat onder een boete van 204 km/u uit

Je kunt straks ook rode verlichting aan de voorkant van een auto gaan zien – dit is waarom

Waarom 1.160 matrixborden in Nederland niet aan geven hoe hard jij mag rijden (terwijl de snelheid wel geldt)

Zo weet je alle over de GP Engeland 2025 in minder dan 120 seconden
