Mazda bouwt al langer crossover-SUV-achtigen, maar weten jullie soms wat een CX-7 of CX-9 is? Precies. Er moest een kleiner model komen waar de klanten met drommen op af zouden stormen, en dit is ‘m geworden: de CX-5. In september in Frankfurt, begin volgend jaar bij de dealer.
De CX-5 is ontworpen volgens Mazda’s nieuwe designtaal, Kodo genaamd. Geen golvende deuren op dit model dus, maar een strakke look die de CX-5 meteen als Mazda herkenbaar maakt. Ook op technisch vlak wordt er een mooie, allesomvattende term genoemd: Skyactiv. Dit is Mazda’s nieuwe groene geweten in de vorm van motoren met een hoge compressie (14:1), een lichtgewicht chassis en een CO2-uitstoot die onder de 120 g/km moet blijven.
Dit laatste zal van toepassing zijn op het model met 2,2-liter ‘Standard Power’ dieselmotor met start/stop, voorwielaandrijving en handgeschakelde transmissie. Ook worden er een benzinemotor van 2,0 liter, een automaat en zogenoemde ‘High Poweeeeeeer’-versies van beide motoren verwacht. Oké, dat laatste schrijf je niet zo.
Reacties