We zullen bekennen dat we ons op een gegeven moment een beetje zorgen begonnen te maken over Mazda. Terwijl alle merken volle bak aan het investeren waren in elektrische auto’s, blijven ze bij Mazda vrolijk benzineauto’s produceren. Net als Subaru, trouwens. En eigenlijk ook Toyota. Het is dan ook geen toeval dat de drie merken dikke vriendjes zijn. Inmiddels hebben ze allemaal wel een elektrische auto, maar die zijn niet baanbrekend. Sterker nog: ze vallen wat tegen. En dat blijkt helemaal niet zo erg.

Want het er in coronatijd even op leek dat de elektrische revolutie wereldwijd echt was begonnen, neemt de vraag nu weer af. De elektrische auto is nog niet afgeschreven, maar er valt de komende jaren duidelijk nog winst te maken met benzinemodellen. En dat doen Mazda en Subaru zeker. Zo hebben de twee merken een nieuw verkooprecord gebroken. Nog nooit verkochten de merken zoveel auto’s in één kwartaal in de VS. En alleen Subaru verkocht een elektrische auto: de Solterra.

Mazda verkocht in de VS 43.097 auto’s in het eerste kwartaal van 2025. Dat is 16 procent meer dan dezelfde periode het jaar ervoor. Het populairste model is de CX-5, gevolgd door de CX-50 en de CX-30. Subaru verkocht 71.478 auto’s in het eerste kwartaal. Ook dit is een toename van ruim 16 procent. De Forester is daar niet aan te slepen, net als de Crosstrek. In Nederland is dat wel anders: in totaal verkocht het merk 36 auto’s dit hele jaar. Mazda doet het beter met 1.844 auto’s dit jaar.

Het bevestigt de huidige strategie van de merken

Toyota, Mazda en Subaru hielden vorig jaar een persmomentje waarin ze de plannen voor de toekomst samen aankondigden. Ze hebben toen afgesproken om nieuwe verbrandingsmotoren te gaan bouwen die passend zijn voor een hybride aandrijflijn. De motoren moeten bijvoorbeeld compacter worden en meerdere klimaatneutrale brandstoffen lusten. De motoren moeten in verschillende versies kunnen lopen op synthetische brandstof, biobrandstof en vloeibare waterstof.

Lees ook: Hybrides saai? Mazda en Subaru gaan speciale wankel- en boxermotoren bouwen voor hybrides

De merken geloven dat de toekomst niet volledig elektrisch is, maar dat er een mix moet zijn van aandrijflijnen. Subaru maakt daarom speciale boxermotoren voor de toekomst, Mazda houdt vast aan de wankelmotor en Toyota maakt zuinige viercilinders. Ze zeiden toen dat ze een ‘vriendschappelijke concurrentie’ hadden. Op de korte termijn werkt deze strategie, in ieder geval in de VS. Daar willen mensen voorlopig nog benzinemotoren.

Toyota verkoopt ook als een dolle

Wel mogen de benzinemotoren daar inmiddels een tikkeltje zuiniger zijn. Reuters meldde een paar dagen geleden dat Toyota zoveel verkoopt, dat ze leveringsproblemen hebben. Wereldwijd is de vraag naar hybridemodellen in vijf jaar tijd verdrievoudigd, zo meldt de nieuwswebsite. De wachttijd voor een hybride is nu zestig tot zeventig dagen. Dat was vijf jaar geleden nog de helft. Wel is nu de vraag wat de importheffingen in de VS gaan doen. Als de auto’s duurder gaan worden, zal de vraag afnemen.

Overigens hebben de genoemde Japanse merken wel degelijk elektrische auto’s. Toyota verbeterde pas de bZ4x en Subaru gaat vast op basis daarvan de Solterra verbeteren. Mazda ging met een Chinese partner in zee om de 6e uit te brengen. De Mazda MX-30 is er ook al een tijdje, maar met de beperkte actieradius is dit geen verkoopsucces.

8 reacties op “Deze automerken weigeren (goede) elektrische auto’s te bouwen en boeken verkooprecord”

  1. Zo lang ze in Den Haag gewoon doen of wij gek zijn en belasting van EV’s simpel omhoog draaien blijven mensen ook op benzine rijden. Ik rij al jaren Hybride en dat bevalt uitstekend. Dat gezeik over van het gas af weet ik allemaal voor loze kreten. In Moskou gaan ze gewoon door met oorlog voeren = hoeveel CO2. Een Trump roept Drill baby Drill.. En wij op 1m2 laten ons gek maken door die CO2 gekken. Ik niet.

  2. Ik moet wel lachen, we moeten op elektra enkel het net werk is niet toereikend genoeg bedrijven zitte zonder stroom aansluiting en onze verbrandingsmotor gaan per olie gestookte boot naar Afrika.
    En die rijden daar nog 40 jaar mee en die uitstoot stopt bij de grens van Europa ha ha en denk eens na over al die accu’s die we over een 10 jaar hebben met die schadelijke stoffen gaan we die diep in de grond stoppen of per raket richting mars
    Ook straks meer wegenbelasting betalen wand wegen en bruggen kunnen het gewicht niet aan …ik bedoel maar.

  3. motoren moeten in verschillende versies kunnen lopen op benzine, hybride, diesel,synthetische brandstof, biobrandstof en vloeibare waterstof. En electrisch. Je moet iedereen zelf een keuze kunnen laten maken in plaats van al het spastisch gedoe, iedereen electrisch kan helemaal niet, en zeker niet gedwongen.

  4. intussen is al gebleken dat elektrisch rijden duurder is dan met verbrandingsmotoren.Ze willen wel dat we elektrisch gaan rijden,maar dat zal te duur blijven en we gaan eender hoe strpomtekort hebben om ze op te laden.Na alarmerende berichten uit Nederland zit nu ook het stroomnet van Belgie vol.Wanneer ze gaan toegeven dat het geen haalbare kaart word?
    En autofabrikanten produceren waar he nog geld kunnen aan verdienen…geef ze maar ongelijk.

  5. we hoeven helemaal niet af van het verbranden van dingen.

    nog sterker, dat kan niet eens. als je dat denkt dan is je overzicht wel stuk.

    en “zonder uitstoot” laat dat zien. jammer.

  6. Kijk, uiteindelijk zullen we een keer af moeten van dingen verbranden, dus ook benzine en diesel. We zijn met teveel mensen om onze oude levensstijl vol te houden. Tegelijkertijd zie je dat de huidige accutechniek ook grote milieuschade toebrengt en ons stroomnetwerk helemaal niet klaar is voor volledige elektrificatie.

    Hybride is daarmee een prima oplossing om korte ritten volledig elektrisch en dus zonder uitstoot te doen, maar de lange ritten nog met verbrandingsmotor af te leggen zonder range anxiety. Volgens mij roept vooral Toyota dat al vanaf het begin. Die merken komen met meer EV’s als de laatste kinken uit de kabel zijn.

    Overigens is het concept van een EV met REx voor nu ook wel interessant, alleen dan iets minder excentriek bedacht dan Mazda doet.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer van TopGear