Auto’s zijn duur tegenwoordig. Heel erg duur. En als je dan krijgt wat je krijgt voor je zuurverdiende geld, dan is dat niet heel erg veel. Een A-segment gebakje met een paar opties is al gauw 20.000 euro. Logisch dus dat men in Nederland al gauw zoekt naar een (jong) gebruikte auto’s. Dan heb je net even wat meer waar voor je geld. Maar de nieuwe Mazda EZ-6 deed onze wenkbrauwen fronsen. We weten dat de prijs niet in Nederland geldt, maar de cijfers zijn tamelijk bizar. Daarbij ziet de auto er prima uit.
Korte samenvatting: een paar maanden geleden trok Mazda al het doek van de EZ-6. Deze auto dient als opvolger van de Mazda 6, een zeer gewaardeerde middenklasse sedan die helaas niet meer leverbaar is. Het is een flinke auto: de Mazda EZ-6 is 4,92 meter lang en heeft een wielbasis van 2,85 meter. Ter referentie: de uitgaande Mazda 6 is 2,86 meter lang en heeft een wielbasis van 2,83 meter. Je krijgt dus een iets grotere auto voor je geld. De auto is nu te bestellen op de thuismarkt.
Elektrische auto (al dan niet met range extender)
De Mazda EZ-6 is in basis een elektrische auto, maar de goedkopere uitvoerigen zijn plug-in hybrides. De goedkoopste is de versie met range extender. Deze combineert een 1,5-liter viercilinder (93 pk) met een elektromotor (214 pk). Vervolgens kun je kiezen uit een accu met een capaciteit van 18,9 kWh of 28,4 kWh. Met die laatste heb je een gecombineerd rijbereik van 1.300 kilometer. In China kost de goedkoopste versie met range-extender omgerekend 18.026 euro.
Voor Nederland zullen – zo schatten wij in – de elektrische versies het belangrijkst zijn. De Mazda EZ-6 heeft de motor op de achteras en heeft achterwielaandrijving. Met 258 pk en 320 Nm is de auto niet overdreven krachtig. Je kunt dan vervolgens kiezen voor een accupakket van 56,1 kWh of 68,8 kWh. Met die eerste kun je volgens de CLTC 480 kilometer halen, met die tweede 600 kilometer. In het echt zal het iets meer dan de helft zijn: de CLTC-opgaven lijken het meest op de hopeloos optimistische NEDC.
De Mazda EZ-6 komt ook naar Nederland
Is het dan allemaal hosanna? De Mazda EZ-6 ziet er goed uit en is dus zeer concurrerend geprijsd. We hopen alleen wel dat de auto een echte Mazda-saus over zich heen krijgt, met name op het gebied van rijdynamiek. In basis is het namelijk de Deepal 03 van Changan Auto. De joint venture Changan-Mazda maakt deze EZ-6. Maar waar de vorige 6 een unieke auto was, is deze dat dus niet. Wel is er goed nieuws: de Mazda EZ-6 is aangekondigd voor Nederland.
Lees ook: Achter de schermen bij het lesje driften voor Max Verstappen in een Mazda RX-7
Natuurlijk zullen die enorm lage prijzen stijgen als ze geïmporteerd worden naar Europa, mede dankzij de importtaksen. Desalniettemin, een fraaie D-segment sedan die toevallig elektrisch is en (hopelijk) betaalbaar, is een verfrissende verschijning tussen alle crossovers. En als ze de prijzen rond de 40.000 euro kunnen houden, is het zeker een interessante aanbieding. Het ziet er beter uit dan een Tesla Model 3, toch?
Jaja heeft op 1 november 2024 geschreven:
“de uitgaande Mazda 6 is 2,86 meter lang en heeft een wielbasis van 2,83 meter.”
Nooit opgevallen dat de uitgaande Mazda vierkant is…
Holeinone heeft op 1 november 2024 geschreven:
Smaken verschillen, maar voor mij ziet de Mazda eruit alsof hij is aangereden in zijkant.
En ik vind juist het minimalistisch van een Tesla wel iets hebben. Al die toeters en bellen voor zaken die je toch bijna nooit gebruikt vind ik nutteloos.
jelmer heeft op 1 november 2024 geschreven:
Heel netjes. 20k.
Dat in Nederland dan het dubbele kost…
Verbaast me. Zitten toch allerhande subsidies op. Auto op boot kan niet meer dan 1 k kosten.
Lukt het dus wel in japan om concurrerend te produceren.
JC heeft op 1 november 2024 geschreven:
Prachtige wagen, rijd zelf met de nu niet meer leverbare Mazda 6 (wagon). Echt een droom om mee te rijden.
Hoop alleen dat het Mazda dna ook sterk aanwezig is in deze, maar ik vrees er een beetje voor aangezien het in basis een Deepal 03 is.
Weg ermee heeft op 1 november 2024 geschreven:
Geen echte Mazda maar Chinese rommel.
El coche heeft op 1 november 2024 geschreven:
Denk dat je nog 5 jaar achter loopt. De Chinezen verkopen op auto-vlak geen rommel meer. Volvo, MG enz is ook al Chinees, en de kwaliteit is top.
Ikke heeft op 1 november 2024 geschreven:
Nette keurige auto en ja beter als al die wat de buurman heeft wil ik ook tesla
Peter heeft op 1 november 2024 geschreven:
Nu reeds gedateerd dashboard…wat een misser…zeker tegenover de knappe verschijning die hij aan de buitenkant is…
M.P heeft op 1 november 2024 geschreven:
Dat dashboard op de foto hoort hij het artikel eronder en is van de huidige mazda 6..
Super 6 heeft op 1 november 2024 geschreven:
Wat een supermooi dashboard. Als je dit vergelijkt met al die tv schermen
Rob heeft op 1 november 2024 geschreven:
Niet verkeerd, met 5e deur dus een stuk praktischer dan de Tesla model 3.
Verder is het even afwachten.
Peter heeft op 1 november 2024 geschreven:
Een Model 3 is lelijk en een matige auto. Je kan beter een vergelijking met een Golf, Focus of Astra maken.