
TopGear stapt net uit het prototype van de elektrische Mazda MX-30. In ons komende nummer (vanaf 19 december in de winkel) lees je het complete testverslag; nu alvast de highlights.
Testobject: Mazda MX-30
Uitvoering: prototype
Locatie: omgeving Sintra, Portugal
Weersomstandigheden: graadje of 15 en zonnig
Dit is toch gewoon een CX-30?
Mis. Van de nieuwe elektrische Mazda MX-30, zoals het merk ‘m onlangs presenteerde, bestaan nog geen rijdende exemplaren. Voorlopig zijn er alleen deze prototypes: de techniek van de MX-30, verpakt in de carrosserie van een CX-30. Nog geen suicide doors dus, maar wel een rare knobbel met een stekker erachter.
Dan kunnen jullie er nog maar weinig over zeggen, toch?
Dat valt mee: we mochten een half uurtje rijden en de aandrijflijn, het onderstel en de elektronica zijn allemaal al aanwezig. Er wordt nog hier en daar aan gesleuteld, maar er staat een solide basis en een goede indicatie van wat het eindproduct moet worden.
Vertel eens wat meer over die Mazda MX-30?
Het is Mazda’s eerste elektrische auto, en ze pakken het meteen op z’n Mazda’s aan. Dat wil zeggen: er zit een doordachte, overkoepelende filosofie achter de MX-30, en dat is het minimaliseren van zijn CO2-voetafdruk. Snelle EV’s met grote, zware accupakketten zijn over hun levenscyclus beschouwd niet bijzonder klimaatvriendelijk. De MX-30 heeft een kleine accu en veel duurzame materialen, zodat hij van zijn productie tot een gereden afstand van 200.000 kilometer net iets minder CO2 uitstoot dan een Mazda 3 diesel.
Valt dat niet een beetje tegen?
Bij die berekening is uitgegaan van een gemiddelde Europese bron van stroom. Laad je groen, of steeds groener, dan scoort de MX-30 uiteraard veel beter.
Hoe ver kom je op een lading?
Niet heel ver. Mazda belooft een realistische actieradius van 200 kilometer uit het 35,5-kWh accupakket. Op onze vraag of een groter pakket in het verschiet ligt, komt het antwoord: als het niet zwaarder is, en als we het kunnen produceren zonder meer uit te stoten. Dus, accu-ontwikkelaars, jullie mogen aan de bak.
Hoe rijdt de Mazda MX-30?
Verrassend goed. Zoals altijd besteedde Mazda ook hier veel aandacht aan de connectie tussen auto en bestuurder (ruiter en paard, in hun jargon) – die moest vanzelfsprekend en natuurlijk zijn. Daarom maakt de MX-30 een soort stuwend aandrijvingsgeluid en accelereert, remt en stuurt hij als… tja, als een Mazda. Hij voelt lichtvoetig, gewillig en vertrouwd aan – en dat is razendknap. In onze volledige rijtest vertellen we je graag meer.
Wanneer komt ie?
In de tweede helft van 2020. Toch heeft Mazda nu alvast een prijs bekendgemaakt voor de rijk uitgeruste First Edition. Die zul je straks kunnen aanschaffen vanaf 33.990 euro.
Lees onze rijtest van het Mazda MX-30 prototype in TopGear Magazine 175 – vanaf 19 december in de winkel!
Meer van TopGear


Mazda MX-30 R-EV review: De EV met wankelmotor valt zwaar tegen

Waarom de Mazda MX-30 R-EV wat ons betreft de beste EV-innovatie van 2023 is

Hier is ie dan eindelijk: de Mazda MX-30 R-EV met wankelmotor

Dit is het logo van Mazda’s nieuwe auto met wankelmotor

Mazda RX-8 vs Mazda MX-30

Laat die gebruikte BMW 3-serie staan en koop een andere sedan met 260 pk voor slechts 6.000 euro

De populairste Mazda van het moment was verrassend oud (en nu is er een nieuwe)

Is de nieuwe Mazda 6e eindelijk een goede elektrische auto van Mazda? (review)

Hyundai Santa Fe vs Mazda CX-80: welke zevenzitter moet je hebben?

Dit kost het om een V6 met maximaal 400 pk in jouw Mazda MX-5 te laten leggen (want dat wil je)

Mazda gaat een van de onzuinigste en onbetrouwbaarste motoren ooit nog een kans te geven

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

Eindelijk een Subaru die geen fortuin moet kosten in Nederland (en daarom zullen fans hem haten)

In deze populairste elektrische Volkswagen gaan de buren denken dat je gewoon een benzinemotor hebt

Renault Boreal is de zoveelste crossover van het merk, maar deze is ruimer én goedkoper

De populairste Mazda van het moment was verrassend oud (en nu is er een nieuwe)

Mitsubishi blijft grabbelen in de Renault-ton: dit is de nieuwe Grandis

Laat die gebruikte BMW 3-serie staan en koop een andere sedan met 260 pk voor slechts 6.000 euro

Deze nieuwe Lexus LC 500 Pinnacle Edition heeft misschien wel de minst mooie spoiler van dit moment

De vernieuwde Suzuki Alto is precies wat we nodig hebben in Nederland (maar er is slecht nieuws)

Met deze kit geef je een moderne Japanse auto de looks van een oude Amerikaan

Dit had makkelijk jouw volgende auto kunnen zijn, maar Nederlanders maken domme keuzes

Eindelijk een Subaru die geen fortuin moet kosten in Nederland (en daarom zullen fans hem haten)

Dit zou best wel (opnieuw) de bestverkochte auto van Nederland kunnen gaan worden

Met de Opel Mokka GSE is er eindelijk weer een ouderwets sportieve Opel (280 pk)

Tesla hangt een verkoopverbod boven het hoofd op hun grootste markt

Doorrijden met je oude benzineauto is slechter voor het milieu dan een nieuwe EV kopen, dit is waarom

De Europese Unie wil dat alle auto’s van de zaak en huurauto’s verplicht elektrisch zijn

Eindelijk een Subaru die geen fortuin moet kosten in Nederland (en daarom zullen fans hem haten)

Wie bouwt de beste cabrio met V8 – Ferrari of Aston Martin?

De Mercedes-Maybach SL 680 Monogram Series kost 366.143 euro: is ie dat waard?

Lexus LM versus Li Auto Mega: wat is de beste luxe MPV?

Heeft de gloednieuwe Mercedes CLA als eerste géén irritante geluidjes? (review)

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)
