Mazda MX-30 prototype: 1e rij-indruk

Ja, dit ziet eruit als een CX-30, maar niets is wat het lijkt

Mazda MX-30 prototype 2020 1e rij-indruk
Mazda MX-30 prototype 2020 1e rij-indruk
Mazda MX-30 prototype 2020 1e rij-indruk
Mazda MX-30 prototype 2020 1e rij-indruk
Mazda MX-30 prototype 2020 1e rij-indruk stuur dashboard
Mazda MX-30 prototype 2020 1e rij-indruk dashboard tellers
Mazda MX-30 prototype 2020 1e rij-indruk pook automaat
Mazda MX-30 prototype 2020 1e rij-indruk
Mazda MX-30 prototype 2020 1e rij-indruk suicide doors
Mazda MX-30 prototype 2020 1e rij-indruk
Mazda MX-30 prototype 2020 1e rij-indruk
Mazda MX-30 prototype 2020 1e rij-indruk
Mazda MX-30 prototype 2020 1e rij-indruk
Mazda MX-30 prototype 2020 1e rij-indruk stuur dashboard
Mazda MX-30 prototype 2020 1e rij-indruk dashboard tellers
Mazda MX-30 prototype 2020 1e rij-indruk pook automaat
Mazda MX-30 prototype 2020 1e rij-indruk
Mazda MX-30 prototype 2020 1e rij-indruk suicide doors

TopGear stapt net uit het prototype van de elektrische Mazda MX-30. In ons komende nummer (vanaf 19 december in de winkel) lees je het complete testverslag; nu alvast de highlights.

Testobject: Mazda MX-30
Uitvoering: prototype
Locatie: omgeving Sintra, Portugal
Weersomstandigheden: graadje of 15 en zonnig

Dit is toch gewoon een CX-30?

Mis. Van de nieuwe elektrische Mazda MX-30, zoals het merk ‘m onlangs presenteerde, bestaan nog geen rijdende exemplaren. Voorlopig zijn er alleen deze prototypes: de techniek van de MX-30, verpakt in de carrosserie van een CX-30. Nog geen suicide doors dus, maar wel een rare knobbel met een stekker erachter.

Dan kunnen jullie er nog maar weinig over zeggen, toch?

Dat valt mee: we mochten een half uurtje rijden en de aandrijflijn, het onderstel en de elektronica zijn allemaal al aanwezig. Er wordt nog hier en daar aan gesleuteld, maar er staat een solide basis en een goede indicatie van wat het eindproduct moet worden.

Vertel eens wat meer over die Mazda MX-30?

Het is Mazda’s eerste elektrische auto, en ze pakken het meteen op z’n Mazda’s aan. Dat wil zeggen: er zit een doordachte, overkoepelende filosofie achter de MX-30, en dat is het minimaliseren van zijn CO2-voetafdruk. Snelle EV’s met grote, zware accupakketten zijn over hun levenscyclus beschouwd niet bijzonder klimaatvriendelijk. De MX-30 heeft een kleine accu en veel duurzame materialen, zodat hij van zijn productie tot een gereden afstand van 200.000 kilometer net iets minder CO2 uitstoot dan een Mazda 3 diesel.

Valt dat niet een beetje tegen?

Bij die berekening is uitgegaan van een gemiddelde Europese bron van stroom. Laad je groen, of steeds groener, dan scoort de MX-30 uiteraard veel beter.

Hoe ver kom je op een lading?

Niet heel ver. Mazda belooft een realistische actieradius van 200 kilometer uit het 35,5-kWh accupakket. Op onze vraag of een groter pakket in het verschiet ligt, komt het antwoord: als het niet zwaarder is, en als we het kunnen produceren zonder meer uit te stoten. Dus, accu-ontwikkelaars, jullie mogen aan de bak.

Hoe rijdt de Mazda MX-30?

Verrassend goed. Zoals altijd besteedde Mazda ook hier veel aandacht aan de connectie tussen auto en bestuurder (ruiter en paard, in hun jargon) – die moest vanzelfsprekend en natuurlijk zijn. Daarom maakt de MX-30 een soort stuwend aandrijvingsgeluid en accelereert, remt en stuurt hij als… tja, als een Mazda. Hij voelt lichtvoetig, gewillig en vertrouwd aan – en dat is razendknap. In onze volledige rijtest vertellen we je graag meer.

Wanneer komt ie?

In de tweede helft van 2020. Toch heeft Mazda nu alvast een prijs bekendgemaakt voor de rijk uitgeruste First Edition. Die zul je straks kunnen aanschaffen vanaf 33.990 euro.

Lees onze rijtest van het Mazda MX-30 prototype in TopGear Magazine 175 – vanaf 19 december in de winkel!

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws