
TopGear stapt net uit het prototype van de elektrische Mazda MX-30. In ons komende nummer (vanaf 19 december in de winkel) lees je het complete testverslag; nu alvast de highlights.
Testobject: Mazda MX-30
Uitvoering: prototype
Locatie: omgeving Sintra, Portugal
Weersomstandigheden: graadje of 15 en zonnig
Dit is toch gewoon een CX-30?
Mis. Van de nieuwe elektrische Mazda MX-30, zoals het merk ‘m onlangs presenteerde, bestaan nog geen rijdende exemplaren. Voorlopig zijn er alleen deze prototypes: de techniek van de MX-30, verpakt in de carrosserie van een CX-30. Nog geen suicide doors dus, maar wel een rare knobbel met een stekker erachter.
Dan kunnen jullie er nog maar weinig over zeggen, toch?
Dat valt mee: we mochten een half uurtje rijden en de aandrijflijn, het onderstel en de elektronica zijn allemaal al aanwezig. Er wordt nog hier en daar aan gesleuteld, maar er staat een solide basis en een goede indicatie van wat het eindproduct moet worden.
Vertel eens wat meer over die Mazda MX-30?
Het is Mazda’s eerste elektrische auto, en ze pakken het meteen op z’n Mazda’s aan. Dat wil zeggen: er zit een doordachte, overkoepelende filosofie achter de MX-30, en dat is het minimaliseren van zijn CO2-voetafdruk. Snelle EV’s met grote, zware accupakketten zijn over hun levenscyclus beschouwd niet bijzonder klimaatvriendelijk. De MX-30 heeft een kleine accu en veel duurzame materialen, zodat hij van zijn productie tot een gereden afstand van 200.000 kilometer net iets minder CO2 uitstoot dan een Mazda 3 diesel.
Valt dat niet een beetje tegen?
Bij die berekening is uitgegaan van een gemiddelde Europese bron van stroom. Laad je groen, of steeds groener, dan scoort de MX-30 uiteraard veel beter.
Hoe ver kom je op een lading?
Niet heel ver. Mazda belooft een realistische actieradius van 200 kilometer uit het 35,5-kWh accupakket. Op onze vraag of een groter pakket in het verschiet ligt, komt het antwoord: als het niet zwaarder is, en als we het kunnen produceren zonder meer uit te stoten. Dus, accu-ontwikkelaars, jullie mogen aan de bak.
Hoe rijdt de Mazda MX-30?
Verrassend goed. Zoals altijd besteedde Mazda ook hier veel aandacht aan de connectie tussen auto en bestuurder (ruiter en paard, in hun jargon) – die moest vanzelfsprekend en natuurlijk zijn. Daarom maakt de MX-30 een soort stuwend aandrijvingsgeluid en accelereert, remt en stuurt hij als… tja, als een Mazda. Hij voelt lichtvoetig, gewillig en vertrouwd aan – en dat is razendknap. In onze volledige rijtest vertellen we je graag meer.
Wanneer komt ie?
In de tweede helft van 2020. Toch heeft Mazda nu alvast een prijs bekendgemaakt voor de rijk uitgeruste First Edition. Die zul je straks kunnen aanschaffen vanaf 33.990 euro.
Lees onze rijtest van het Mazda MX-30 prototype in TopGear Magazine 175 – vanaf 19 december in de winkel!
Meer van TopGear


Mazda MX-30 R-EV review: De EV met wankelmotor valt zwaar tegen

Waarom de Mazda MX-30 R-EV wat ons betreft de beste EV-innovatie van 2023 is

Hier is ie dan eindelijk: de Mazda MX-30 R-EV met wankelmotor

Dit is het logo van Mazda’s nieuwe auto met wankelmotor

Mazda RX-8 vs Mazda MX-30

Dit kost het om een V6 met maximaal 400 pk in jouw Mazda MX-5 te laten leggen (want dat wil je)

Mazda gaat een van de onzuinigste en onbetrouwbaarste motoren ooit nog een kans te geven

De Mazda EZ-60 moet de Tesla Model Y van zijn troon gaan stoten

Is zo’n snelle Mazda 3 MPS met 260 pk na bijna 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Mazda geeft toe foutjes te hebben gemaakt – rijdt de nieuwe CX-60 eindelijk wel goed? (review)

Een van de coolste nieuwe auto’s van de afgelopen tijd kost nu tweedehands al geen drol meer

Mitsubishi blijft grabbelen in de Renault-ton: dit is de nieuwe Grandis

Deze extreem onsuccesvolle elektrische Toyota is nu flink goedkoper – dit kost ie

Deze bijzondere auto die het slechtste van twee werelden combineert, wordt een tikkeltje beter

De vernieuwde Kia Sportage lijkt goedkoper dan eerst, maar er is iets meer aan de hand

Ken jij die schattige Lada Niva nog? Er is een nieuwe die 15.000 euro kost

De nieuwe Nissan Leaf heeft een bijzonder fraaie achterzijde (en komt erg ver op een volle accu)

Mitsubishi blijft grabbelen in de Renault-ton: dit is de nieuwe Grandis

Zie jij van welke F1-coureur deze uitgebouwde Nissan GT-R Liberty Walk is?

Deze extreem onsuccesvolle elektrische Toyota is nu flink goedkoper – dit kost ie

Deze betrouwbare V8 heeft slechts 3.057 kilometer per jaar gereden (en is dus de perfecte tweedehands auto)

Deze bijzondere auto die het slechtste van twee werelden combineert, wordt een tikkeltje beter

De banden op deze dikke Nissan kosten 400 euro (per stuk, niet per set)

Moet je een Volkswagen Polo of Renault 5 laten staan voor deze bijzondere Firefly? (review)

Nederlands bedrijf bouwt populaire Volvo om naar EV, voor een bizar hoge prijs (maar voor ondernemers kan het interessant zijn)

Deze bijzondere auto hoort niet in Nederland te zijn, en toch staat er eentje te koop

Zoveel Nederlanders gaan er daadwerkelijk met hun elektrische auto op vakantie

Remmen van auto vliegen in de fik, automerk zegt dat dit heel normaal is

Kan de DS N°8 met 750 km actieradius aansluiting vinden met de Duitse topklasse?

Moet je een Mercedes laten staan voor deze nieuwe Chinese Omoda 9? (review)

Moet je een Volkswagen Polo of Renault 5 laten staan voor deze bijzondere Firefly? (review)

Kan de DS N°8 met 750 km actieradius aansluiting vinden met de Duitse topklasse?

Is de Porsche 911 Carrera GTS Cabrio precies de 911-versie die je moet hebben? (review)

Is de nieuwe Audi A5 Avant de moeite waard om er een SUV voor te laten staan? (review)
