
Even een klein, pijnlijk besef. Als SUV’s en crossovers niet zo immens populair waren, dan had hier waarschijnlijk een elektrisch vervolg van de Mazda RX-8 gestaan. Want Mazda zag overduidelijk heil in de suicide doors (Mazda noemt het Freestyle-deuren) en een sportieve coupé-achtige carrosserie. Maar omdat de markt dat wil, werd de eerste elektrische auto van Mazda een SUV met de naam Mazda MX-30.
We realiseren ons trouwens heel goed dat we misschien wel de enigen zijn die zitten te wachten op een nieuwe RX-8. Een crossover-body voor de Mazda MX-30 is overduidelijk de juiste keuze als het merk er een aantal van wil verkopen. Met een Nederlandse prijs van slechts 33.990 euro is de MX-30 niet duur voor een EV. De actieradius is dan ook niet schokkend: 200 kilometer, wat ‘veel meer’ is dan de gemiddelde Europeaan volgens het merk dagelijks rijdt.
De 35,5-kWh accu kan laden met een snelheid van 6,6 kW. Verdere details over de aandrijflijn zijn schaars. We gaan er eventjes vanuit dat het hier gaat om een voorwielaandrijver zonder schokkende Tesla-acceleratietijden. Mazda begint dat hele interieurontwerp ook goed in de vingers te krijgen. Door het materiaalgebruik lijkt de binnenkant haast die van een studiemodel, maar dit is hoe je ‘m kunt bestellen.
Hoe zit dat met de naam?
De letters ‘MX’ staan voor ‘Mazda Experimental’. Deze reeks begon met de Mazda MX-5 (Mazda Experimental Project 5) eind jaren tachtig. Deze naam bleef plakken en sindsdien hangt Mazda de namen aan bijzondere modellen, zoals de MX-3 (met de kleinste productie-V6) en de MX-6. Omdat de MX-3 al bestaat, noemt Mazda deze elektrische auto de MX-30, net zoals het merk deed bij de Mazda CX-30.
Meer van TopGear


Mazda MX-30 R-EV review: De EV met wankelmotor valt zwaar tegen

Waarom de Mazda MX-30 R-EV wat ons betreft de beste EV-innovatie van 2023 is

Hier is ie dan eindelijk: de Mazda MX-30 R-EV met wankelmotor

Dit is het logo van Mazda’s nieuwe auto met wankelmotor

Mazda RX-8 vs Mazda MX-30

Hyundai Santa Fe vs Mazda CX-80: welke zevenzitter moet je hebben?

Dit kost het om een V6 met maximaal 400 pk in jouw Mazda MX-5 te laten leggen (want dat wil je)

Mazda gaat een van de onzuinigste en onbetrouwbaarste motoren ooit nog een kans te geven

De Mazda EZ-60 moet de Tesla Model Y van zijn troon gaan stoten

Is zo’n snelle Mazda 3 MPS met 260 pk na bijna 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Mazda geeft toe foutjes te hebben gemaakt – rijdt de nieuwe CX-60 eindelijk wel goed? (review)

Nano Cellulose Vehicle Concept: meest milieubewuste supercar

Subaru Levorg Prototype gaat stug door

Concepten op de Tokyo Motor Show 2019

Alpina B3 Sedan maakt gemis M3 dragelijk

De tofst verbouwde Suzuki Jimny’s

Suzuki Jimny Pick-up: voor knuffelhoveniers

Hyundai Santa Fe vs Mazda CX-80: welke zevenzitter moet je hebben?

Is deze elektrische Nissan R32 Skyline GT-R briljant of heiligschennis?

Mitsubishi blijft grabbelen in de Renault-ton: dit is de nieuwe Grandis

Zie jij van welke F1-coureur deze uitgebouwde Nissan GT-R Liberty Walk is?

Deze extreem onsuccesvolle elektrische Toyota is nu flink goedkoper – dit kost ie

Deze betrouwbare V8 heeft slechts 3.057 kilometer per jaar gereden (en is dus de perfecte tweedehands auto)

Moet je een Volkswagen Polo of Renault 5 laten staan voor deze bijzondere Firefly? (review)

Nederlands bedrijf bouwt populaire Volvo om naar EV, voor een bizar hoge prijs (maar voor ondernemers kan het interessant zijn)

Deze bijzondere auto hoort niet in Nederland te zijn, en toch staat er eentje te koop

Zoveel Nederlanders gaan er daadwerkelijk met hun elektrische auto op vakantie

Remmen van auto vliegen in de fik, automerk zegt dat dit heel normaal is

Kan de DS N°8 met 750 km actieradius aansluiting vinden met de Duitse topklasse?

Is zo’n sportieve Volkswagen Scirocco na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Is deze elektrische Nissan R32 Skyline GT-R briljant of heiligschennis?

Wist jij dat Ford een Focus RS heeft gemaakt met een V8 met 420 pk?

Chinese auto’s verkopen voor geen meter in Nederland, behalve als ze één bijzondere toevoeging hebben

Hoe lang mag je links blijven plakken voordat het onnodig linksrijden is?
