De volgende MX-5 wordt nog lichter

De Mazda MX-5 NE schudt gewicht af en – oh gruwel – krijgt waarschijnlijk een driecilindermotor

Mazda MX-5 SkyActiv G 160 GT-M (2016)

De Mazda MX-5 NE, de volgende generatie van de kleine Japanse roadster, wordt nog lichter en krijgt waarschijnlijk een driecilindermotor. Dat vertelt Mazda in een interview aan het Engelse Autocar.

De huidige generatie MX-5 is al lichter en kleiner dan de auto die hij vervangt. De ND – zoals deze generatie heet – is zelfs wat betreft massa en afmetingen vergelijkbaar met de eerste generatie uit 1990. De volgende wordt dus nog lichter dan zijn groot-groot-groot-ouder, de NA.

Dit is wat we tot nu toe weten over de Mazda MX-5 NE

De geheel nieuwe Mazda MX-5 NE komt waarschijnlijk pas in 2021. De huidige is net verschenen en moet nog ongeveer vijf facelifts krijgen voordat hij met pensioen mag. Tegen die tijd zijn lichtgewicht materialen zoals koolstofvezel een stuk betaalbaarder dan nu, en kunnen ze makkelijk toegepast worden in een betaalbare roadster als de MX-5. Het formaat blijft hetzelfde, aldus Mazda. En dat is maar goed ook, lange mensen passen nu al nauwelijks meer in de kleine roadster. Misschien tijd voor een MX-5 LWB? Dat zou direct ook de ideale drift-MX zijn.

Dan het slechte nieuws. De kans is groot dat de Mazda MX-5 NE een driecilinder krijgt. Jarenlang heeft Mazda de driecilinder-boot afgehouden met zijn SkyActiv-motoren. Dat zijn viercilinders met een hoge compressie en hoge efficiëntie waardoor downsizing lange tijd onnodig was. De beslissing is begrijpelijk: de kleine ratelende blokjes zijn lichter. Toch hoort een MX-5 gewoon een hoogtoerige viercilinder te hebben. Met een powerband van ongeveer 100 toeren, zodat er veel en vaak geschakeld moet worden. Al moeten we direct toegeven: we reden pas in de turbobroer van de MX-5, de Fiat 124 Spider, en dat beviel ons ook heel prima. Vooruit, we geven het een kans.

Over lichtgewicht gesproken: de Mazda MX-5 Speedster en Spyder komen definitief niet. De toffe concepts werden vorig jaar gepresenteerd op het tuningsfeestje SEMA. ‘Sommige auto’s moeten droomauto’s blijven’, is in het kort het antwoord van Mazda. Gelukkig komt de ontzettend gave Mazda MX-5 RF er wel gewoon.

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken