Op het Goodwood Festival of Speed liet de ingenieur achter Mazda's Le Mans-winnende 787B uit 1991, Nobuhiro Yamamoto, ons weten dat hij hoopt dat Mazda wederom aan de start komt te staan van de 24 uur van Le Mans.
Yamamoto, die naast race-engineer ook de programmamanager van de nieuwe MX-5 is, vindt bovendien dat dit, net als destijds, zou moeten gebeuren met een auto met een wankelmotor. 'Ik weet dat onze klanten én wankelmotorfanaten hopen dat we terugkeren naar Le Mans,' zegt Yamamoto, 'en ik kan me voorstellen dat dat op een dag gaat gebeuren. Ik hoop het wel.'
De originele 787B, die destijds door Johnny Herbert, Volker Weidler en Bertrand Gachot naar de overwinning werd gereden, is nog altijd de beroemdste racer die het merk ooit voortbracht. Dankzij deze auto werd Mazda niet alleen de eerste Japanse fabrikant die Le Mans won, maar ook de enige die het deed met een wankelmotor.
De 787B was met z'n 700 pk, ruim 600 Nm en herziene ophangingsgeometrie een stuk sneller dan de oorspronkelijke 787, die het jaar ervoor meereed. Na afloop van Le Mans stuurde Mazda de auto met pensioen en werd hij enkel nog voor speciale gelegenheden van stal gehaald. Zoals afgelopen weekend op Goodwood, waar hij z'n best deed om het enorme Mazda-bouwwerk in de voortuin van Lord March omver te trillen toen hij startte.
Wie wil er de komende jaren een hoogtoerige, door merg en been huilende wankel-Mazda de strijd aan zien gaan met Porsche, Audi, Toyota en Nissan tijdens de 24 uur van Le Mans? Wij in ieder geval wel. Vooral ook omdat het ongeveer zo zou klinken:
Reacties