Mazda RX-7 is een snoepje van een koopje

Het zijn niet altijd tikkende tijdbommen - let vooral op deze zaken

Mazda RX-7
Gran Turismo in het echt
Gran Turismo in het echt
Gran Turismo in het echt
Gran Turismo in het echt
Mazda RX-7
Gran Turismo in het echt
Gran Turismo in het echt
Gran Turismo in het echt
Gran Turismo in het echt

Het komt al zelden voor dat je in de Lage Landen een Mazda RX-7 tegenkomt. Maar er eentje spotten waarvan de carrosserie niet is verbouwd en die niet het dubbele aantal pk’s heeft, dat is echt maar weinigen gegund.

De derde generatie Mazda RX-7

De RX-7 rolde tussen 1978 en 2002 van de band. Het model waar we het hier over hebben, is de derde generatie, beter bekend onder de codenaam FD, en was vanaf 1991 in productie. Net als zijn voorganger werd hij aangedreven door een twin-turbo wankelmotor met twee rotors en een bescheiden inhoud van 1,3 liter.

Maar die onconventionele krachtbron zorgt voor meer vermogen dan zijn afmetingen doen vermoeden. Maximaal 237 pk en 295 Nm. Genoeg voor een auto die maar 1.310 kilo weegt: van 0 naar 100 km/u gaat hij in 5,1 seconden en de topsnelheid van de Mazda RX-7 bedraagt een alleszins acceptabele 250 km/u.

Hey, wakker worden

Kies je favoriete route en hij lijkt aanvankelijk misschien wat soft. Als je stevig op het gas gaat, begint hij over te hellen en bij pittig bochtenwerk leunt hij alle kanten op. Wat dat betreft lijkt hij op een hedendaagse MX-5. Maar in een wat oudere auto. Eentje zonder allerlei elektronische hulpmiddelen, zijn dit nuttige waarschuwingssignalen.

Als je de Mazda RX-7 wakker schudt uit de zachtheid die hem eigen is, toont hij zijn rauwere kanten. Vooral op nat asfalt. Maar met zo’n bescheiden koppel gedraagt hij zich heel ingetogen. Zolang je niks geks met het gaspedaal uithaalt.

Wil je ‘m tunen?

Het is daarom niet moeilijk te begrijpen waarom dit een tuning-favoriet is. Wij hadden net wat meer felheid bij hoge toeren gewild, en ook een wat strakkere ophanging. Geen ingrijpende aanpassingen. We zitten echt niet te springen om een 500 pk sterke Fast and Furious-rekwisiet. Maar een Mazda RX-7 die meer sportwagen is dan familieauto, dat zou al heel wat zijn.

Je kunt hem opkrikken tot 400 pk zonder dat het ten koste gaat van zijn betrouwbaarheid. Slecht onderhoud is veel schadelijker. Een RX-7-motor helemaal opnieuw in elkaar zetten kost zo’n 4.000 euro. Veel geld als je bedenkt dat je al een RX-7 koopt voor zo’n 8.000 euro (in Japan of Engeland, dan).

Olieverbruik van de Mazda RX-7

En dat is het onvermijdelijke gevolg als je hem niet goed onderhoudt. Zoals iedere wankelmotor slurpt de Mazda RX-7 olie, en daar waar Mazda uitgaat van één liter per 3.200 kilometer, is het dubbele niet ongewoon.

Veel korte ritjes rijden is niet ideaal, en als de eigenaar hem nooit boven de 4.000 toeren laat komen, kan de tweede sequentiële turbo kuren gaan vertonen. Probeer erachter te komen hoe de vorige eigenaar ermee omging en als je er een koopt, zorg er dan voor dat je al zijn vermogen aanspreekt. Welgemeend consumentenadvies van TopGear.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws