In de tijd dat Japanse merken de uitdrukking ‘imitatie is de hoogste vorm van vleierij’ ter harte namen, verscheen de Mazda RX-7 FB. Het was Mazda’s antwoord op de angst voor een volgende oliecrisis, met een vleugje Porsche 944. In 1978, veertig jaar geleden, kwam de eerste Mazda RX-7 naar de dealers.
Onder de lange motorkap lag zijn geheime wapen: een 1,2-liter wankelmotor met twee schijven. De 12A-motor stuwde trillingsvrij 105 pk en 144 Nm naar de achterwielen. De vreemde kleine motor maakte maximaal 7.000 tpm.
De klaplamp-coupé woog iets meer dan 1.020 kilo. In 9,5 seconden sprintte de Mazda RX-7 FB naar 100 km/u en hij ging door tot 193 km/u. Het gekke ding sloeg (in tegenstelling tot de motor, dikwijls) aan en Mazda verkocht 470.000 exemplaren. In 1983 kwam er zelfs een turbovariant met 160 pk.
1985: Mazda RX-7 FC
De constante angst voor een nieuwe oliecrisis verwaterde in de jaren tachtig en het verlangen naar paardenkrachten nam toe. Mazda kwam met de tweede generatie: de RX-7 FC. De coupé groeide en het gewicht nam toe naar 1.200 kilo. De auto werd luxer om ook de harten van Amerikanen te winnen.
De instapper was een 1,3-liter wankelmotor met 150 pk en 192 Nm koppel. De 0-100-sprint deed de befaamde 13B-motor in 8,4 seconden. De topsnelheid groeide naar 210 km/u. Maar, niet iedereen was tevreden met deze specificaties.
De kleine rotatiemotor perste met een turbo 180 pk en 247 Nm uit. In 7,2 seconden tikte de teller 100 km/u aan en de top was 230 km/u. Later werd dit respectievelijk 200 pk, 6,7 seconden en 240 km/u.
1992: Mazda RX-7 FD
In 1992 kwam de posterauto van Mazda. De begeerlijke Mazda RX-7 FD was aan bod tijdens de dwaze internetzeepbel van de jaren negentig. Ontwikkelingsbudgetten waren ongelimiteerd en Toyota kwam met de Supra, Nissan met de Skyline R34 en Mitsubishi met de GTO.
Mazda knoopte twee turbo’s op de 13B-motor en verhoogde het vermogen naar 255 pk en 294 Nm. In 5,4 seconden ging de droomauto naar de 100 km/u en 250 km/u was mogelijk. De Porsche 911 Carrera van die tijd was langzamer.
De Mazda RX-7 FD piekte op 280 pk en diverse versies als de Type R, Type RZ en Spirit R passeerden de revue. In 2003 maakte de introductie van de RX-8 een einde aan de RX-7. Cumulatief verkocht Mazda meer dan 800.000 exemplaren van de RX-7.
Normaal is dit het moment dat we een stel exemplaren opzoeken voor jou om te kopen – maar onze verliefdheid bloeide tijdens het schrijven weer op en we zijn eerst zelf even aan het zoeken. En jij mag niets voor onze neus wegkapen. Dus scheer je weg.
Reacties