Autofabrikanten gebruiken persberichten vaak als vrijbrief om mooi verwoorde onzinnigheid over de schutting te gooien en hun quota voor het woord ‘lifestyle’ te halen. En één zinnetje is zo versleten dat je het canvas ziet: ‘Dit model is een visie op de toekomst en kan worden beschouwd als de voorbode van een compleet nieuwe generatie modellen’. De volgorde kan iets afwijken van bericht tot bericht.
Maar als Mazda deze zin gebruikt, is het tijd om je waffel te houden en te luisteren. Want sinds de nieuwe Kodo-designtaal komen studiemodellen haast ongewijzigd naar een file bij jou in de buurt. De Mazda Vision Concept presenteert (samen met de Kai Concept) de tweede generatie van de Kodo-designtaal.
En de wankelmotor?
Over een eventuele wankelmotor is Mazda nog stiller dan een filiaal van de Blokker. Kijkend naar de toerenteller, zien we dat de Mazda Vision Concept maximaal 8.000 tpm maakt. Niet genoeg voor een wankeltastische aandrijflijn. Het was ook te mooi om waar te zijn.
Ook ontbreekt elke suïcidale neiging van de achterdeuren. Toch is het nieuwe studiemodel niet van de melkboer. De neus kent veel gelijkenissen met zijn oudere broer, de RX Vision. De kont doet weer erg denken aan de Alfa Romeo Disco Volante. Stiekem hopen we dat dit de nieuwe Mazda 6 is. En dan wel met achterwielaandrijving. Jullie kunnen het, Mazda.
Update Uit redelijk betrouwbare bron horen we dat de Vision Concept puur een showcase is van de designtaal. Productiekans is dus 0. De nieuwe Mazda 6 zal wel onderdelen overnemen.
Reacties