Mazda Kai Concept is een Mazda 3

Als er één hatchback mensen uit hun crossovers kan rukken, is de nieuwe Mazda 3 het wel

Mazda 3 Concept
Mazda 3 Concept
Mazda 3 Concept
Mazda 3 Concept
Mazda 3 Concept
Mazda 3 Concept
Mazda 3 Concept
Mazda 3 Concept
Mazda 3 Concept
Mazda 3 Concept
Mazda 3 Concept
Mazda 3 Concept
Mazda 3 Concept
Mazda 3 Concept
Mazda 3 Concept
Mazda 3 Concept
Mazda 3 Concept
Mazda 3 Concept
Mazda 3 Concept
Mazda 3 Concept
Mazda 3 Concept
Mazda 3 Concept
Mazda 3 Concept
Mazda 3 Concept
Mazda 3 Concept
Mazda 3 Concept
Mazda 3 Concept
Mazda 3 Concept
Mazda 3 Concept
Mazda 3 Concept
Mazda 3 Concept
Mazda 3 Concept

Het fijne aan Mazda’s studiemodellen is dat ze vaak – indien ze geen wankelmotor hebben – niet mijlenver van het productiemodel af staan. Het gebrek aan teleurstelling voorkomt vertrouwensproblemen en scheelt je uiteindelijk een hoop uren therapie.

We durven er dus wel geld op te zetten (nee serieus, wie wedt een tankje benzine?) dat je nu kijkt naar de nieuwe Mazda 3. Al noemt Mazda het nu nog de Kai Concept. Ja, wij lazen ook Kia. En als er één hatchback mensen uit hun crossovers kan rukken, is de nieuwe Mazda 3 het wel. Wat een schoonheid; een soort samengedrukte RX Vision.

Voor de hoge instap-fetisjisten is de nieuwe Mazda 3 misschien wat laag, maar zijn schouders zijn breed genoeg om elke crossover te intimideren. Volgens Mazda is het een volwassenere uitdrukking van de Kodo-designtaal. Een soort pubertijd voor Kodo dus, maar dan zonder puisten en opstandigheid. Maar wel met een flinke dosis testosteron.

SkyActiv X

Ook onderscheidt Mazda zich met de motor in het studiemodel. Geen vreemd hybride schepsel gemaakt van unobtanium in het vuur van Mordor. Nee, voorin ligt de nieuwe SkyActiv X-motor: een revolutionaire zelfontbrandende benzinemotor. Compressie-ontsteking noemt Mazda het. Naar eigen zeggen koppelt SkyActiv X het hoogtoerige karakter van een benzinemotor aan de efficiency, het koppel en de snelle, initiële respons van een dieselmotor. Zuiniger, beter en sneller, dus.

De Kai staat op de volgende generatie ‘SkyActive-Vehicle Architecture’; een nieuw platform van Mazda. Het platform moet comfortabeler zijn, zorgen voor minder vermoeidheid tijdens het rijden en kneiterresponsief zijn. Ook moet de ergonomie voor de inzittenden helemaal top zijn. Gezien Mazda’s uit het verleden geloven we ze direct als ze zeggen dat dit ding goed gaat sturen.

De nieuwe Mazda 3 komt eind 2018. Verwacht wel dat de 245 millimeter brede banden verdwijnen en er normale deurgrepen, dikkere spiegels en minder spitse verlichting voor terugkomt.

Reacties
  1. tom brysse zegt op 25 oktober 2017 om 11:00:

    give me give me give me!!!! wat een schoonheid die er echt “bad ass” uitziet en die 100% zeker een koppendraaier zal zijn

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws