Mazda6 modeljaar 2017: kleinigheidjes

De Mazda6 wordt voor modeljaar 2017 licht opgefrist. Met van die dingetjes die ze alleen bij Mazda kunnen bedenken

Mazda6 Modeljaar 2017
Mazda6 Modeljaar 2017
Mazda6 Modeljaar 2017
Mazda6 Modeljaar 2017
Mazda6 Modeljaar 2017
Mazda6 Modeljaar 2017
Mazda6 Modeljaar 2017
Mazda6 Modeljaar 2017
Mazda6 Modeljaar 2017
Mazda6 Modeljaar 2017
Mazda6 Modeljaar 2017
Mazda6 Modeljaar 2017
Mazda6 Modeljaar 2017
Mazda6 Modeljaar 2017
Mazda6 Modeljaar 2017
Mazda6 Modeljaar 2017

Mazda heeft in deze nieuwsluwe vakantietijden zowaar wat te melden (in Japan hebben ze nooit vakantie). Dit zijn de kleine updates die zijn doorgevoerd voor de Mazda6 modeljaar 2017.

Zo zou de dieselmotor in de Mazda6 stiller zijn geworden. Dit wordt bereikt door de motortiming telkens (in haast microscopische stapjes van 100 microseconde) aan te passen. Daardoor heffen geluiden en vibraties die ontstaan vlak vóór, tijdens en na de verbranding, elkaar op. Het klinkt, zoals bij Mazda te doen gebruikelijk, even wonderlijk als geloofwaardig.

Verder nog iets om even op de Mazda6 modeljaar 2017 te wachten?

Zeker, want hoewel de visuele wijzigingen volkomen onzichtbaar zijn (ze schijnen er te zijn, maar wij kunnen ze niet ontwaren), is de belangrijkste verandering het invoeren van GVC. (Dat staat voor G Vectoring Control.) Ook dit is weer zo’n typische Mazda-vondst. Het idee is dat de besturing samenwerkt met het onderstel, waardoor stuurbewegingen onmiddellijk vertaald worden (hoe, dat snappen we dan weer niet) naar een reactie van het onderstel.

Het komt erop neer dat je als inzittende minder heen en weer geslingerd wordt tijdens bochtenwerk, omdat het onderstel de G-krachten opvangt. Niet per se om sneller en stabieler door een bocht te kunnen (zoals bij torque vectoring het geval is), maar voor extra comfort. Aan de andere kant zou het ook zomaar een soort torque vertoring kunnen zijn – je weet het bij Mazda maar nooit. Maar die aparte draai die ze aan dit soort dingen geven, is één van de redenen waarom we zo van ze houden.

Verder nog wat?

Ja, er is een nieuw stuur. Hoera. Al vonden we het vorige ook prima. Daarnaast zijn het ‘gewone’ display en het head-up display er qua resolutie, kleur en graphics op vooruitgegaan. Dat kan nooit slecht zijn. En mocht je de Mazda6 altijd hebben laten staan omdat de carrosseriekleur Machine Grey niet leverbaar was: daaraan komt nu ook een einde. Tot slot is de verkeersbordenherkenning verbeterd. Ook is het systeem dat automatisch waarschuwt en stopt voor voorliggende ellende aangepakt. De infraroodlaser is ontslagen, zijn taak wordt nu overgenomen door een ‘bewegingsgevoelige camera’.

Dat wachten hoeft trouwens helemaal niet lang te duren. Mazda heeft het over ‘dit najaar’. Voor ons gevoel is het dat al de hele tijd.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws