
McLaren-fans met GT3-raceambities wrijven vandaag in hun handjes. Het merk onthult de McLaren 720S GT3 Evo, een voortborduursel op de vorige 720S GT3-racer. Had je die laatste al ergens in een loods staan? Dan kan McLaren je auto voor je upgraden naar het Evo-niveau. De racer mag uiteraard niet op de openbare weg komen.
McLaren voert een heleboel veranderingen door, maar niet aan de motor. Dat blijft dezelfde 4,0-liter V8 met twee turbo’s als in de 720S GT3. Wat het vermogen van de achtcilinder precies is, zegt McLaren niet. Het zal in ieder geval minder zijn dan de 720S voor de straat heeft. Die heeft 720 pk en 770 Nm.
Waarom heeft de raceauto minder vermogen dan de straatauto?
Simpel: vanwege de regels. In GT3-kampioenschappen geldt een maximum aantal pk’s waarmee je mag rijden. De regels zijn per kampioenschap anders, maar meestal zit de grens tussen de 500 en 600 pk. Zonde, maar de teams zijn niet anders gewend.
Aanpassingen aan de McLaren 720S GT3-racer
Wat verandert er dan wel aan de GT3? Onder meer de voorbumper en splitter. De bumper is nu zo gemaakt dat ie er gemakkelijker op en af kan worden geschroefd. Ook de motorkap is veranderd voor betere koeling en de lampen zijn anders voor beter zicht in het donker. De achtervleugel kun je makkelijker afstellen en moet van zichzelf al meer neerwaartse druk produceren.
Ook aan de ophanging heeft McLaren flink gesleuteld. De 720S GT3 Evo heeft nieuwe instelbare dempers van Öhlins en nieuwe wishbone-draagarmen die de bandenslijtage zouden moeten verminderen ten opzichte van de vorige 720S GT3. Wat je betaalt voor de upgrade, of voor een hele McLaren 720S GT3 Evo, is niet bekend. De vorige GT3 ging voor 440.000 pond, wat bijna 500.000 euro is.
Meer van TopGear


Welke open supercar is de beste?

Auto wordt aangereden, crasht tegen twee McLarens

McLaren 720S @ Louwman Exclusive

Chris Harris: bedrieglijke introductie-auto’s

De snelste McLarens van dit moment

Speed Week 2024: welke auto is uiteindelijk de winnaar?

Speed Week 2024: McLaren W1 introductie

Speed Week 2024: supercars Corvette Z06 tegen McLaren 750S

Automerk waarschuwt klanten de ramen dicht te doen bij hogere snelheden omdat de achterruit anders wegwaait

McLaren Artura Spider: is ie beter zonder een dak? (review)

Compleet nieuwe McLaren W1 genereert 1.000 kg aan downforce

Jaguar bouwt helemaal geen auto’s, maar toch is hier de nieuwe SVR (hoe zit dat eigenlijk)

Deze onopvallende sedan had een bijzondere grote V8 en kon je gewoon in Nederland kopen

De Morgan Supersport gaat enorm met zijn tijd mee, maar rijdt het nog als een echte Morgan? (review)

De enige Honda met V8-motor is waarschijnlijk de minst betrouwbare auto van het merk ooit

Lotus Emira Turbo is trager dan ooit, maar daardoor ook beter

Heeft de Mini John Cooper Works Electric de ‘JCW-factor’? (review)

Is de Ford Mustang GT met V8 die 81.051 euro aan belasting waard? (review)

Het wordt binnenkort een heel stuk aantrekkelijker om een oude Honda NSX te kopen

Deze schitterende Jaguar heeft een bijzondere verrassing onder de motorkap en het is geen elektromotor

Een van de (geflopte) droomauto’s van vroeger is nu extreem betaalbaar geworden

De Morgan Supersport gaat enorm met zijn tijd mee, maar rijdt het nog als een echte Morgan? (review)

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Een auto om mee op vakantie te gaan voor 6.000 euro: dit zijn de leukste opties

Deze vijf unieke Saabs zijn eigenlijk helemaal geen Saab (maar wel extreem cool)

Dit merk belooft altijd stationwagens te blijven bouwen (en het is niet Volvo)

Dit betaal je in Nederland voor een Audi-alternatief met 750 kilometer range

‘Mag je een bananenschil of klokhuis uit de auto gooien of krijg je dan een boete?’
