
Het slimme Active Air Management System (AAMS) van de Elva maakt een voorruit overbodig door de lucht over de passagiers heen te dirigeren. Voor het grootste deel, tenminste, want een hagelstorm of een zwerm vliegen houdt het niet tegen. Daarom biedt McLaren nu alsnog een Elva aan mét een voorruit.
De McLaren Elva met voorruit komt met handige extraatjes zoals ruitenwissers, ruitensproeiers en zonneklepjes. Het AAMS verdwijnt bij het aanvinken van de optie voor een ruit. Het gewicht neemt toe met zo’n 20 kilo. Volgens McLaren doet het plaatsen van de ruit geen afbreuk aan de ‘dynamische performance en stijfheid’.
Soms is de ruit verplicht
De voorruit is niet alleen een toevoeging voor comfort. In sommige Amerikaanse staten is de ruit nodig om de auto legaal te maken voor op de openbare weg. Er zijn geen specificaties bekend, maar de Elva met ruit zal niet veel langzamer zijn dan de versie zonder. Denk aan een 0-100-tijd van 2,8 seconden en een topsnelheid van ongeveer 325 km/u. McLaren bouwt 149 exemplaren van de Elva. Een deel van deze supercars zal dus voorzien worden van een voorruit. Een (inklapbaar) dak is alsnog niet aanwezig.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


McLaren Elva

McLaren Elva: extreme roadster zonder voorruit

Speed Week 2024: welke auto is uiteindelijk de winnaar?

Speed Week 2024: McLaren W1 introductie

Speed Week 2024: supercars Corvette Z06 tegen McLaren 750S

Automerk waarschuwt klanten de ramen dicht te doen bij hogere snelheden omdat de achterruit anders wegwaait

McLaren Artura Spider: is ie beter zonder een dak? (review)

Compleet nieuwe McLaren W1 genereert 1.000 kg aan downforce

Waarom deze nieuwe ‘goedkope’ Bentley precies de versie is die je wilt

Is zo’n brute Jaguar XFR na 15 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De Mini Cooper S Cabrio is oude wijn in nieuwe zakken, maar is dat erg? (review)

Deze auto kost nu nog nieuw 115.000 euro, maar tweedehands slechts 16.000 euro

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

De Morgan Supersport is net zo duur als een Dacia Jogger (in de wegenbelasting)

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Jonge F1-coureur krijgt dikke AMG, maar dat is eigenlijk een vrij lullig cadeau

Is zo’n snelle Porsche Cayman (987C) na 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

Toyota haalt de Supra uit productie: dit betaalde een Nederlander voor het allerlaatste model

De Morgan Supersport is net zo duur als een Dacia Jogger (in de wegenbelasting)

De gemiddelde Mercedes-klant zal deze G-klasse haten, en juist daarom vinden we hem vet

Het populairste automerk van Nederland opent directe aanval op Volkswagen met deze benzineauto

Het grootste automerk ter wereld zet in op de ‘benzine van de toekomst’

De vernieuwde Volvo S90 kun je nu herkennen aan een bijzonder fraaie achterkant

Europese Unie geeft duidelijkheid over het verbod van koolstofvezel op auto’s

Wat is er dan nog zo speciaal aan, lijkt nu gewoon op bijna elke andere McLaren