
Het slimme Active Air Management System (AAMS) van de Elva maakt een voorruit overbodig door de lucht over de passagiers heen te dirigeren. Voor het grootste deel, tenminste, want een hagelstorm of een zwerm vliegen houdt het niet tegen. Daarom biedt McLaren nu alsnog een Elva aan mét een voorruit.
De McLaren Elva met voorruit komt met handige extraatjes zoals ruitenwissers, ruitensproeiers en zonneklepjes. Het AAMS verdwijnt bij het aanvinken van de optie voor een ruit. Het gewicht neemt toe met zo’n 20 kilo. Volgens McLaren doet het plaatsen van de ruit geen afbreuk aan de ‘dynamische performance en stijfheid’.
Soms is de ruit verplicht
De voorruit is niet alleen een toevoeging voor comfort. In sommige Amerikaanse staten is de ruit nodig om de auto legaal te maken voor op de openbare weg. Er zijn geen specificaties bekend, maar de Elva met ruit zal niet veel langzamer zijn dan de versie zonder. Denk aan een 0-100-tijd van 2,8 seconden en een topsnelheid van ongeveer 325 km/u. McLaren bouwt 149 exemplaren van de Elva. Een deel van deze supercars zal dus voorzien worden van een voorruit. Een (inklapbaar) dak is alsnog niet aanwezig.
Meer van TopGear


McLaren Elva

McLaren Elva: extreme roadster zonder voorruit

Speed Week 2024: welke auto is uiteindelijk de winnaar?

Speed Week 2024: McLaren W1 introductie

Speed Week 2024: supercars Corvette Z06 tegen McLaren 750S

Automerk waarschuwt klanten de ramen dicht te doen bij hogere snelheden omdat de achterruit anders wegwaait

McLaren Artura Spider: is ie beter zonder een dak? (review)

Compleet nieuwe McLaren W1 genereert 1.000 kg aan downforce

Jaguar bouwt helemaal geen auto’s, maar toch is hier de nieuwe SVR (hoe zit dat eigenlijk)

Deze onopvallende sedan had een bijzondere grote V8 en kon je gewoon in Nederland kopen

De Morgan Supersport gaat enorm met zijn tijd mee, maar rijdt het nog als een echte Morgan? (review)

De enige Honda met V8-motor is waarschijnlijk de minst betrouwbare auto van het merk ooit

Lotus Emira Turbo is trager dan ooit, maar daardoor ook beter

Heeft de Mini John Cooper Works Electric de ‘JCW-factor’? (review)

Is de Ford Mustang GT met V8 die 81.051 euro aan belasting waard? (review)

Het wordt binnenkort een heel stuk aantrekkelijker om een oude Honda NSX te kopen

Deze schitterende Jaguar heeft een bijzondere verrassing onder de motorkap en het is geen elektromotor

Een van de (geflopte) droomauto’s van vroeger is nu extreem betaalbaar geworden

De Morgan Supersport gaat enorm met zijn tijd mee, maar rijdt het nog als een echte Morgan? (review)

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Een auto om mee op vakantie te gaan voor 6.000 euro: dit zijn de leukste opties

Deze vijf unieke Saabs zijn eigenlijk helemaal geen Saab (maar wel extreem cool)

Dit merk belooft altijd stationwagens te blijven bouwen (en het is niet Volvo)

Dit betaal je in Nederland voor een Audi-alternatief met 750 kilometer range

‘Mag je een bananenschil of klokhuis uit de auto gooien of krijg je dan een boete?’

Wat is er dan nog zo speciaal aan, lijkt nu gewoon op bijna elke andere McLaren