
Het slimme Active Air Management System (AAMS) van de Elva maakt een voorruit overbodig door de lucht over de passagiers heen te dirigeren. Voor het grootste deel, tenminste, want een hagelstorm of een zwerm vliegen houdt het niet tegen. Daarom biedt McLaren nu alsnog een Elva aan mét een voorruit.
De McLaren Elva met voorruit komt met handige extraatjes zoals ruitenwissers, ruitensproeiers en zonneklepjes. Het AAMS verdwijnt bij het aanvinken van de optie voor een ruit. Het gewicht neemt toe met zo’n 20 kilo. Volgens McLaren doet het plaatsen van de ruit geen afbreuk aan de ‘dynamische performance en stijfheid’.
Soms is de ruit verplicht
De voorruit is niet alleen een toevoeging voor comfort. In sommige Amerikaanse staten is de ruit nodig om de auto legaal te maken voor op de openbare weg. Er zijn geen specificaties bekend, maar de Elva met ruit zal niet veel langzamer zijn dan de versie zonder. Denk aan een 0-100-tijd van 2,8 seconden en een topsnelheid van ongeveer 325 km/u. McLaren bouwt 149 exemplaren van de Elva. Een deel van deze supercars zal dus voorzien worden van een voorruit. Een (inklapbaar) dak is alsnog niet aanwezig.
Meer van TopGear


McLaren Elva

McLaren Elva: extreme roadster zonder voorruit

Deze auto moet 20 miljoen opbrengen, maar heeft verweerde koplampen, is dat erg?

Speed Week 2024: welke auto is uiteindelijk de winnaar?

Speed Week 2024: McLaren W1 introductie

Speed Week 2024: supercars Corvette Z06 tegen McLaren 750S

Automerk waarschuwt klanten de ramen dicht te doen bij hogere snelheden omdat de achterruit anders wegwaait

McLaren Artura Spider: is ie beter zonder een dak? (review)

Aston Martin V8 Vantage S: het kleine model, maar dan met de sterkste motor

Als Verstappen zo goed in de regen is, waarom ging het gisteren dan voor geen meter? En waarom rijden ze niet op regenbanden

Deze auto moet 20 miljoen opbrengen, maar heeft verweerde koplampen, is dat erg?

Deze Mini kost 88.000 euro en dan is het eigenlijk nog een tweedehandsje ook

Jaguar bouwt helemaal geen auto’s, maar toch is hier de nieuwe SVR (hoe zit dat eigenlijk)

Deze onopvallende sedan had een bijzondere grote V8 en kon je gewoon in Nederland kopen

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

Deze geliefde Ferrari kost minder dan een nieuwe Volkswagen Golf R

Worden er eigenlijk nog sportauto’s verkocht in Nederland? Dit zeggen de verkoopcijfers

Hoe rijdt de mooiste en duurste Alfa Romeo van dit moment?

De Maserati MCPura is de nieuwe supercar van de Italianen (maar hij komt ons wel erg bekend voor)

Aston Martin V8 Vantage S: het kleine model, maar dan met de sterkste motor

Door een slimmigheidje is deze gebruikte BMW X7 diesel heel voordelig in de wegenbelasting

Tweedehandsje? Zoveel (of weinig) actieradius verliest een elektrische Volkswagen elke 20.000 kilometer

De politie voert nu veel ‘artikel 8-controles’ uit, maar wat zijn dat eigenlijk?

Truc voor benzinemotoren uit de jaren ’50 werkt blijkbaar perfect voor elektrische auto’s

Een van de grootste autoconcerns ter wereld schrapt plannen voor waterstof: ‘Geen toekomst’

Wat is er dan nog zo speciaal aan, lijkt nu gewoon op bijna elke andere McLaren