McLaren Elva: extreme roadster zonder voorruit

815 pk en blootstelling aan de elementen

McLaren Elva
McLaren Elva
McLaren Elva
McLaren Elva
McLaren Elva
McLaren Elva
McLaren Elva
McLaren Elva
McLaren Elva
McLaren Elva
McLaren Elva
McLaren Elva
McLaren Elva
McLaren Elva
McLaren Elva
McLaren Elva
McLaren Elva
McLaren Elva

Het is woensdag en dus zo ongeveer weer tijd voor de onthulling van een nieuwe McLaren. Maak kennis met de McLaren Elva, vernoemd naar de door Bruce McLaren ontworpen racer uit de jaren zestig. Hij is onderdeel van de Ultimate Series van het merk en wordt – uiteraard – in beperkte oplage gebouwd.

McLaren heeft de Elva uitgerust met een 4,0-liter twin-turbo V8 die 815 pk levert. De Elva gaat van 0 naar 100 km/u in minder dan 3 seconden en tikt de 200 aan in 6,7 seconden. Dit maakt hem sneller dan de Senna.

Het lage gewicht van de auto draagt bij aan de snelheid. De McLaren Elva is de lichtste productieauto van het merk tot nu toe. Het exacte gewicht van de auto is echter nog niet bekendgemaakt. We weten alleen – geen verrassing – dat er in de constructie veel koolstofvezel wordt gebruikt. Maar als we de Senna gebruiken als referentie, moet het gewicht in ieder geval onder de 1.198 kilo uitkomen.

De McLaren Elva vangt weinig wind

Wat als eerste opvalt aan de McLaren Elva, is de voorruit. Of eigenlijk, het ontbreken ervan. Niet heel handig, zou je zeggen, maar toch hebben inzittenden volgens McLaren niet al te veel last van de wind. Dit dankzij het Active Air Management System dat het merk heeft ontwikkeld. Het systeem begint te werken naarmate de snelheid toeneemt en geleidt de lucht over de inzittenden heen. Op het circuit, waar je een helm draagt, kun je het uitschakelen zodat er meer koele lucht naar de middenmotor wordt geleid. Een voorruit behoort wel tot de mogelijkheden, tegen een meerprijs. Voor diegenen die hun kapsel toch net iets te belangrijk vinden om te riskeren.

McLaren gaat maar 399 exemplaren bouwen van de Elva. De Nederlandse prijs wordt 1.774.745 euro. En dan heb je nog alleen de basis, want de Elva kan uiteraard geheel naar wens worden samengesteld door McLaren Special Operations (MSO). In dat proces kan de prijs nog flink oplopen. De eerste exemplaren gaan eind 2020 in productie. Hoeveel van de 399 stuks gaan we terugzien in Nederland? Hopelijk toch in ieder geval één.

Reacties
  1. Joost zegt op 13 november 2019 om 18:20:

    Voorruit, ik zou er wel eentje willen

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws