De McLaren F1 had het, de GMA T.50 heeft en de Alpine A290 had het moeten krijgen, maar de productieversie krijgt het toch niet. Binnenkort komt er nog een telg bij de selecte groep straatauto’s met een centrale zitpositie. McLaren deelt een aantal schetsen en een rendering van hoe de ontwerpfilosofie er voor de volgende generatie uit komt te zien. Daarbij valt het interieurbeeld op: er komt weer een supercar met een centrale zitpositie! Of wordt het toch een SUV?
McLaren heeft vijf principes waaraan de nieuwe modellen moeten voldoen: de auto’s moeten ‘episch, atletisch, functioneel, gefocust en intelligent’ zijn. Dit uit zich op verschillende manieren. Het epische zit ‘m volgens McLaren in directe aero-invloeden van F1-, Can-Am- en GT-racers. Functionaliteit slaat bijvoorbeeld op het feit dat ieder onderdeel in hun auto’s een bestaansreden moet hebben.
De centrale zitpositie in de toekomstige McLaren
De afbeelding hieronder (van waardeloze kwaliteit, waarvoor onze excuses) is de grootste hint naar het stuur in het midden van een aanstaande McLaren. Daarnaast is het interieurdesign ‘geïnspireerd op het race- en Formule 1-erfgoed van McLaren’. De laatste keer dat wij het checkten, zaten Norris en Piastri ook in het midden. Daarnaast hanteert McLaren in de auto ‘een bestuurdersgericht designethos’ dat zorgt voor ‘een omhullende cockpit’. Lijkt sprekend op het F1-interieur, nietwaar?
Ook hint McLaren naar andere vormen van auto’s dan alleen super- en hypercars. Het merk heeft het namelijk over ‘een ontwerpfilosofie voor een nieuwe generatie supercars, hypercars en andere modellen’. Verder schrijft McLaren over ‘unieke, superlichte supercars en meer’. ‘Een nieuw tijdperk met nieuwe voertuigen, een sterkere productdifferentiatie en Performance by Design als uitgangspunt’, zeggen ze er nog bij. Of het een SUV is of niet: er gaat wat veranderen in het McLaren-gamma.
Reacties