Donderdagavond onthulde McLaren op de autoshow van Parijs de P1 conceptcar. Deze opvallende creatie moet gaan doen wat de legendarische F1 twintig jaar geleden deed: het supercarveld aanvoeren met superieure prestaties en rijgedrag.

We bespraken de P1 al eerder, maar hadden toen nog bar weinig informatie over het beestje. Inmiddels weten we… nog niet veel meer. Ja, de productieversie – die over een jaar zal komen – komt er ‘voor 95 procent’ hetzelfde uit te zien als deze conceptcar. Hij heeft een luchtweerstandscoëfficiënt van 0,34, wat veel lijkt, maar gezien de enorme hoeveelheid downforce (600 kilo, al ver beneden de topsnelheid) heel schappelijk is. Hij krijgt dan ook een actieve achtervleugel die kan openklappen voor een hogere topsnelheid, net als het DRS-systeem op F1-auto’s.

Hoewel McLaren niet wil zeggen wat voor motor de P1 heeft, geven ze wel toe dat de pk-gewichtsverhouding boven de 600 pk per ton zal komen te liggen. De F1 – met zijn bescheiden gewicht van 1.140 kilo en 635 pk sterke V12 – had ruim 550 pk per ton. De Veyron zit dichter bij de 650 pk.

Aangezien de P1 de wielbasis van koolstofvezelen constructie van de MP4-12C gebruikt, lijkt het logisch om aan te nemen dat hij een versie van dezelfde 3,8-liter biturbo V8 zal krijgen. Voor een V12 is geen plek, lijkt ons. We weten dat bij de P1 legio manieren van gewichtsbesparing zijn toegepast – aluminium panelen, lichtere wielen, enzovoort – maar we weten ook dat ie een KERS-systeem zal krijgen. En dus ook een flinke accu.

Laten we, met de balans tussen de dure lichtgewicht materialen en de zware accu in het achterhoofd, voor het gemak eens aannemen dat hij evenveel weegt als de MP4-12C: zo’n 1.400 kilo. Dan zou hij een dikke 850 pk moeten hebben om rond die 600 per ton uit te komen. Stel dat ruim 100 daarvan van het KERS-systeem komen, dan moet de V8 dus zo’n 750 pk genereren.

Verder weten we dat McLaren 500 stuks van de P1 zal gaan bouwen. Dat zijn er 100 meer dan de Ferrari Enzo, maar slechts iets meer dan de helft van de Porsche 918 Spyder, die (heel symbolisch) 918 keer geproduceerd zal worden. Ook is inmiddels duidelijk dat de P1 niet de ongewone rijpositie van de F1 – in het midden van de auto, met schuin erachter aan elke kant een passagiersstoel – over zal nemen. Hij krijgt gewoon twee stoelen. Ondanks dat ie is toch 30 centimeter langer dan de F1 – 4,59 meter van kop tot staart – en 13 centimeter breder. Daarmee is ie 8 centimeter langer en 4 centimeter breder dan een MP4-12C.

Het belangrijkste aan de P1 is echter dat ie, ongeacht het vermogen dat ie uiteindelijk krijgt toebedeeld, enorm snel wordt op een bruikbare manier. McLaren heeft zichzelf niet tot doel gesteld om harder dan de Veyron te gaan, maar om ‘de beste rijdersauto op de weg en op het circuit’ te maken. De MP4-12C is de op-één-na-snelste auto die ooit op het TopGear-circuit is verschenen – hij wordt enkel verslagen door de gestoorde Ariel Atom 500. Hoe snel moet de P1 dan wel niet worden om zijn ongetwijfeld veel hogere prijs te rechtvaardigen? We kunnen niet wachten om het mee te maken.

Reacties