De MadMac is af! Zoals je verwacht bij een op maat gemaakte, one-off, drift-hypercar verliep de testfase niet vlekkeloos. De 1.000 pk sterke motor was zo krachtig dat het subframe het niet aan kon en vervormde. Daarnaast braken de stang van de handrem en versnellingspook af in de hand van ‘Mad Mike’ Whiddett. Maar nu is de McLaren P1 driftauto af en klaar om rubber te vermorzelen.

Lanzante en Mad Mike weten samen de P1 nog wat extroverter te maken dan hij al is. Het is een P1 geworden die proteïne shakes, steroïde en het spul waar de Hulk in gevallen is, heeft genuttigd. Van de voorkant is er een flinke splitter, de wielkasten laten aan de bovenkant lucht door en de bodykit van het Japanse RocketBunny doet de rest.

Specificaties van de McLaren P1 driftauto

De originele 3,8-liter twinturbo-V8 van McLaren is eruit gelepeld en is ingeruild voor iets dat ‘in Mike’s DNA’ zit. Als je beste man een beetje kent, weet je dat hij verknocht is aan wankelmotoren. Daarom is er een flink opgepompte 2,0-liter Mazda-rotatiemotor (de 20B, voor de kenners) met een turbo en 1.000 pk geïnstalleerd in het hart van het koolstofvezel chassis. Helaas communiceren Lanzante en Mad Mike geen 0-naar-rook-tijd.

Bekijk ook eens de uitlaat. Heb je ooit zoiets gezien? Eén deel steek uit naar achteren en twee kleinere pijpjes lijken als een soort van luchtafweergeschut vlammen boven de achterkant van de auto te pompen. Na honderd dagen sleutelen zijn de bouwers trots op het resultaat. Whiddett zegt dat het de grootste uitdaging uit zijn carrière is geweest. De vuurdoop van de McLaren P1 driftauto is dit weekend tijdens het Goodwood Festival of Speed. Beluister hier beneden hoe de 1.000 pk sterke wankelmotor klinkt.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)