
Ayrton Senna won de eerste van zijn drie F1-kampioenschappen in 1988, achter het stuur van een McLaren MP4/4. Een uitermate toegewijde en bijzonder poenige fan eert de overwinning met een unieke McLaren P1 GTR (nee, geen McLaren Senna, vreemd genoeg) die onder handen is genomen door de MSO-afdeling.
De McLaren P1 GTR is in dezelfde Marlboro-kleurstelling gedrapeerd als de MP4/4 uit 1988. Maar dan minus de logo’s van het peukenmerk, want die zijn vervangen door Senna-logo’s. Uiteraard is de Braziliaanse vlag aanwezig, net als nummertje 12. Het kostte MSO 800 uur om de lak aan te brengen. Het gehele project duurde drie jaar.
Binnenin plaatste MSO nog meer logo’s en nog meer alcantara. In de deur lees je Senna’s bekende quote: ‘I am not designed to come second or third. I am designed to win.’ De klant gaf de opdracht om een bijpassende helm te ontwerpen. De McLaren P1 GTR krijgt de bijnaam Beco – de bijnaam voor Ayrton Senna van zijn ouders.
De motor van deze McLaren P1 GTR bleef niet standaard, maar pronkt met een ‘unieke motorspecificatie’. Lees: een hogere. Het hitteschild is 24-karaats goud en de motorafdekplaten van lexaan zijn gemodificeerd. Nieuwe aerodynamica geeft de McLaren P1 GTR ‘Beco’ 800 kilo downforce. De achterspoiler lijkt door zijn zijplaten meer op die van de MP4/4.
Elk ander kerstcadeau is helaas nu wel ondergeschikt.
Meer van TopGear


Koop de McLaren P1 van Häkkinen en krijg er een gratis rijles van de F1-kampioen bij

Eigenaren van de McLaren P1 kunnen nu terug voor een lichtere batterij

Straatlegale McLaren P1 GTR met Gulf-jasje

De beste Bottle Cap Challenge tot nu toe

McLaren P1: Jenson Button verkoopt de zijne

Speed Week 2024: welke auto is uiteindelijk de winnaar?

Speed Week 2024: McLaren W1 introductie

Speed Week 2024: supercars Corvette Z06 tegen McLaren 750S

Automerk waarschuwt klanten de ramen dicht te doen bij hogere snelheden omdat de achterruit anders wegwaait

McLaren Artura Spider: is ie beter zonder een dak? (review)

Compleet nieuwe McLaren W1 genereert 1.000 kg aan downforce

Jaguar bouwt helemaal geen auto’s, maar toch is hier de nieuwe SVR (hoe zit dat eigenlijk)

Deze onopvallende sedan had een bijzondere grote V8 en kon je gewoon in Nederland kopen

De Morgan Supersport gaat enorm met zijn tijd mee, maar rijdt het nog als een echte Morgan? (review)

De enige Honda met V8-motor is waarschijnlijk de minst betrouwbare auto van het merk ooit

Lotus Emira Turbo is trager dan ooit, maar daardoor ook beter

Heeft de Mini John Cooper Works Electric de ‘JCW-factor’? (review)

Deze schitterende Jaguar heeft een bijzondere verrassing onder de motorkap en het is geen elektromotor

Een van de (geflopte) droomauto’s van vroeger is nu extreem betaalbaar geworden

De Morgan Supersport gaat enorm met zijn tijd mee, maar rijdt het nog als een echte Morgan? (review)

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Deze foute Mercedes ziet er waardeloos uit, maar is eigenlijk heel erg duur

Lotus Emira Turbo is trager dan ooit, maar daardoor ook beter

Bandenmerk waarschuwt (serieus): vergeet geen zomerlucht in de banden te doen tijdens hittegolf

Er komt misschien een nieuw soort belasting op brandstof in Nederland: tot wel 45 cent per liter extra

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft

Deze (onverwachtse) 10 elektrische auto’s raken de minste actieradius kwijt met 130 op de snelweg
