
Michael Schumacher zei ooit dat Mika Häkkinen zijn ‘beste opponent’ in de Formule 1 was. De F1-seizoenen van 1998 en 1999, waarin Schumacher moest buigen voor Häkkinen, zijn daarvan het bewijs. Nu kun jij leren van de beste tegenstander van Schumacher. Tenminste, als je het hoogste bod uitbrengt op de McLaren P1 van Häkkinen.
Een Mclaren van een F1-kampioen is sowieso al een bijzondere auto, maar de belangrijkste reden voor de hoge waarde van deze McLaren is dat het een zeldzaam prototype is. McLaren bouwde maar zeven testversies van de McLaren P1 waarvan deze dus naar Häkkinen ging. Na elf jaar doet de Finse F1-kampioen afstand van zijn P1.
McLaren gaf zijn ex-F1-coureur het derde prototype. Dit exemplaar speelde een hoofdrol bij de betrouwbaarheidstesten. Het wordt ook het eerste P1-prototype dat geveild wordt. Ervan uitgaande dat het prototype dezelfde specificaties heeft als de productieversie, heeft deze McLaren een 3,8-liter biturbo-V8 die wordt geholpen door een elektromotor. Samen zorgen ze voor 916 pk en 900 Nm.
Wat kost de McLaren P1 van Mika Häkkinen?
Naast P1 en de rijles van ‘de Flying Finn’ op een locatie krijgt de koper een speciaal boekje. Hierin staan bijvoorbeeld notities van de testwerkzaamheden. Veilinghuis Bonhams schat de waarde in op een bedrag tussen de 1,5 en 2 miljoen euro. De veiling vindt plaats in Monaco op 10 mei, waar je ook kunt bieden op een kart waar Häkkinen in 1982 mee reed en op de eerste F1-auto van Lotus.
Meer van TopGear


Eigenaren van de McLaren P1 kunnen nu terug voor een lichtere batterij

Straatlegale McLaren P1 GTR met Gulf-jasje

De beste Bottle Cap Challenge tot nu toe

McLaren P1 GTR ’Beco’ eert Senna’s eerste F1-zege

McLaren P1: Jenson Button verkoopt de zijne

Deze auto moet 20 miljoen opbrengen, maar heeft verweerde koplampen, is dat erg?

Speed Week 2024: welke auto is uiteindelijk de winnaar?

Speed Week 2024: McLaren W1 introductie

Speed Week 2024: supercars Corvette Z06 tegen McLaren 750S

Automerk waarschuwt klanten de ramen dicht te doen bij hogere snelheden omdat de achterruit anders wegwaait

McLaren Artura Spider: is ie beter zonder een dak? (review)

Aston Martin V8 Vantage S: het kleine model, maar dan met de sterkste motor

Als Verstappen zo goed in de regen is, waarom ging het gisteren dan voor geen meter? En waarom rijden ze niet op regenbanden

Deze auto moet 20 miljoen opbrengen, maar heeft verweerde koplampen, is dat erg?

Deze Mini kost 88.000 euro en dan is het eigenlijk nog een tweedehandsje ook

Jaguar bouwt helemaal geen auto’s, maar toch is hier de nieuwe SVR (hoe zit dat eigenlijk)

Deze onopvallende sedan had een bijzondere grote V8 en kon je gewoon in Nederland kopen

Deze nieuwe Lexus LC 500 Pinnacle Edition heeft misschien wel de minst mooie spoiler van dit moment

Voor een paar duizend euro maak je de goedkoopste Porsche 911 net zo snel als de duurste

Zo klinkt het als je voor 5.000 euro een Volkswagen Phaeton W12 koopt en de dempers verwijdert

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

Deze geliefde Ferrari kost minder dan een nieuwe Volkswagen Golf R

Worden er eigenlijk nog sportauto’s verkocht in Nederland? Dit zeggen de verkoopcijfers

‘Waarom hebben auto’s nooit een V4-motor, maar motorfietsen wel?’

In Noorwegen komt nóg een grootste tunnel in zijn soort, maar niet voor auto’s of treinen

Kijk hoe de Duitsers een brug van 70 meter hoog en 485 meter lang als één geheel verhuizen

Audi belooft weer zo goed te worden als het vroeger was (en beter dan BMW en Mercedes)

Deze nieuwe Lexus LC 500 Pinnacle Edition heeft misschien wel de minst mooie spoiler van dit moment
