
Welkom, internet, bij de productieversie van de McLaren Senna GTR – de circuitversie van de circuitauto voor de openbare weg. En als je al dacht dat de reguliere Senna een knoepert van een spoiler had, bekijk deze unit dan eens. Wat een kunstwerkje.
Vorig jaar vertelde McLaren dat de Senna GTR minimaal 825 pk zou hebben. De uiteindelijke productieversie heeft… 825 pk. Een lichte anticlimax die je al heel snel vergeet als je het circuitmonster van achteren benadert – want holy macaroni.
‘In vergelijking met de standaard McLaren Senna-vleugel die op de GTR Concept uit 2018 zat, is de vleugel van de McLaren Senna GTR geherprofileerd en verplaatst’, zegt McLaren op droge wijze. Nou, je hebt herprofileren – en je hebt dit. Ter compensatie: dit is de kleinste spoiler ter wereld.
Wat doet de vleugel op de McLaren Senna GTR?
Door de vleugel aan de body en de diffuser te verbinden, verbetert de aerodynamica. De piek van neerwaartse druk die de actieve delen genereren, ligt boven de 1.000 kilo. Dat is 200 kilo meer dan de straatauto. En veel daarvan is al merkbaar op lage snelheden.
Volgens McLaren is 95 procent van de performance bereikbaar voor 95 procent van alle rijders. De McLaren Senna GTR zou dus een bijzonder makkelijke auto moeten zijn om in te rijden. Elektronische hulpmiddelen, zoals rijmodi, helpen daarbij. De auto moet alle weersomstandigheden aankunnen.
De ophanging komt van de McLaren 720S GT3-racer en de hoogte is niet instelbaar. Want wanneer ga je een drempel tegenkomen als je niet de openbare weg op mag? Omdat deze auto niet aan de regels van het GT3-kampioenschap moet voldoen, monteerde McLaren 19-inch velgen en grotere remmen. De spoiler remt trouwens mee.
Alle comfort-prullaria zoals aanraakschermen verdwijnen in de prullenbak en veiligheidsmaatregelen zoals dataloggers en brandblussers komen in ervoor in de plaats. Door deze wisselwerking weegt de McLaren Senna GTR 10 kilo minder dan de straatversie.
Wat kost de McLaren Senna GTR?
Eerst het goede nieuws: je hoeft geen BPM te betalen voor de auto, want een kenteken ga je er niet voor krijgen. De prijzen beginnen bij 1,3 miljoen euro. Elk van de 75 exemplaren wordt specifiek naar de wensen van de klant door de MSO-afdeling gebouwd. Dus de prijzen zullen voor iedere auto nog een stukje oplopen.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


De McLaren Senna die door een pijnlijke crash wereldberoemd werd, kan van jou zijn

Man zet zijn McLaren Senna GTR in een penthouse op ruim 200 meter hoogte

Brabham BT62 vs McLaren Senna GTR

Hebben: Lego McLaren Senna GTR!

Nederlandse McLaren Senna verstopt bijzondere verwijzing

Speed Week 2024: welke auto is uiteindelijk de winnaar?

Speed Week 2024: McLaren W1 introductie

Speed Week 2024: supercars Corvette Z06 tegen McLaren 750S

Automerk waarschuwt klanten de ramen dicht te doen bij hogere snelheden omdat de achterruit anders wegwaait

McLaren Artura Spider: is ie beter zonder een dak? (review)

Compleet nieuwe McLaren W1 genereert 1.000 kg aan downforce

Is de goedkoopste Rolls-Royce nog steeds beter dan alle andere auto’s? (review)

Zoveel auto’s heeft de gemiddelde eigenaar van een Rolls-Royce gemiddeld

Voor de krachtigste Rolls-Royce ooit betaal je minder aanschafbelasting dan een simpele Golf

Op deze opvallende manier gaat Aston Martin voor het eerst in 112 jaar duurzaam winstgevend worden

Lotus Emira: is een viercilinder voldoende voor een sportwagen van 138.000 euro? (review)

TWR Supercat: wij rijden de twaalfcilinder mét supercharger

Eindelijk is er een krachtigere Mazda MX-5 en hij gaat nog in productie ook

Tedson Motors Etna is de mooiste en duurste Lamborghini Gallardo

Is de nieuwe Hyundai Inster de beste kleine elektrische auto van Nederland? (review)

Is zo’n sportieve Opel GT na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Italiaanse sportwagen met Renault-motor voor 650.000 euro, is dat niet te veel?

Verzamelaars gaan deze zescilinder Ferrari vanaf april heel serieus nemen

Porsche-rijder komt er op pijnlijke wijze achter dat Flitsmeister niet helpt tegen deze politiecamera

Dit zijn 9 zeer leuk rijdende auto’s voor minder dan 5.000 euro (die geen MX-5 zijn)

Waarom je de tankdop van een plug-in hybride (PHEV) nooit zomaar mag opendraaien

De oninteressante reden waarom de bestverkochte PHEV van Nederland een dubbele antenne heeft

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken
