Records zijn er om verbroken te worden. De term ‘snelste auto ter wereld’ is niet alleen heel relatief, maar ook heel tijdelijk. Want ‘de snelste auto ter wereld’ kan op veel aspecten duiden: topsnelheid, acceleratie of hoe snel deze een ronde kan afleggen op een circuit. In dit geval gaat het om het laatste. De McMurtry Spéirling is nu de snelste auto op het TopGear-circuit en dus officieel sneller dan een Formule 1-auto.

De Renault R24 deed er in 2006 precies 59 seconden over een ronde. De McMurtry Spéirling haalt een tijd van 55,9 seconden is dus de snelste auto op het TopGear-circuit. En ondanks dat een topsnelheid van 400 of 500 ook bijzonder is, is dit gevoelmatig toch knapper. Topsnelheid is natuurlijk leuk en aardig, maar als het boven de 400 km/u ligt, wordt het nogal theoretisch. Vooral omdat er bijna geen locaties zijn om dat te verifiëren en je vooral veel vermogen moet hebben.

TopGear-tijden laten zich goed vergelijken

De rondetijden op de Nürburgring zijn wat dat betreft veel beter, omdat er meer disciplines bij komen kijken, zoals sturen en remmen. Het nadeel daarvan is dan weer dat op de Nürburgring telkens andere coureurs achter het stuur zitten. En in sommige gevallen ingehuurd door de fabrikant zelf, en andere keren coureurs van een tijdschrift (Sport Auto). Die tijden laten zich niet echt lekker vergelijken. Daardoor zijn Stig Laptimes een ideale maatstaf.

McMurtry Spéirling snelste auto

Er zijn natuurlijk meerdere Stigs geweest, maar die schijnen allemaal exact even snel te zijn. En The Stig achter het stuur van de McMurtry Spéirling is spectaculair. Bijzonder aan de Spéirling is het relatief lage gewicht (ongeveer 1.000 kilo), maar vooral dat de auto 2.000 kilo aan downforce kan genereren, dus niet alleen met een spoiler op hoge snelheid. Het prijskaartje van de McMurtry Spiérling valt heel erg mee, zeker voor de snelste auto op het TopGear circuit: 1 miljoen euro ongeveer.

Vermogen van de McMurtry Spéirling

De McMurtry Spéirling zuigt zichzelf als het ware aan het asfalt. Daardoor is er meer grip dan de Red Bull RB21 van Max Verstappen tijdens de GP van Bahrein gisteren. De Spéirling heeft een maximumvermogen van 1.015 pk, dus ongeveer 1 kilogram per pk. Er zit een accupakket van 60 kWh, waarmee je tien ronden voluit kunt rijden op Silverstone. De kans is vrij groot dat jij dat fysiek niet volhoudt dan dat je die tien ronden kan rijden. Anders kun je even solliciteren bij James Vowles of Toto Wolff.

Lees ook: De knotsgekke McMurtry Spéirling gaat GT3-auto’s voorbij alsof ze stilstaan

Is het vergelijk helemaal eerlijk? Ja, in principe wel. Zowel de McMurtry Spéirling als de Renault R24 zijn beide raceauto’s, ook al is de Renault een tikkeltje ouder. Wel is het circuit van Dunsfold te traag voor een Formule 1-auto. Ten eerste is het accelereren vanuit stilstand erg lastig in een formule 1-auto. Dan is er de Hammerhead, waar de R24 te langzaam ging om veel downforce te genereren en de McMurtry Spéirling juist enorm veel. De bijzonder spectaculaire beelden kun je hieronder bekijken:

3 reacties op “De snelste auto ter wereld kost slechts 1 miljoen en is sneller dan een F1-auto”

  1. Op een zekere bepaalde andere maar saaie website waar ze het elke week over auto’s hebben is een filmpje gepubliceerd waar ze die door de fans gegenereerde downforce demonstreren door de auto op zijn kop te draaien en een (heel klein) stukje te rijden.

  2. @Jan-Willem Eysink:
    De link naar de video (of de video zelf) ontbreekt.

    (En “Lees ook: Hier zou een relevant nieuwsbericht moeten staan, maar de redacteur is dit veldje vergeten in te vullen” lijkt ook niet helemaal zoals het hoort. 😋)

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer van TopGear