Vroeger kon je nog tussen de afrit en de oprit op de A2 snel een groepje linksplakkers inhalen. Daar werkte de trajectcontrole toen niet. Tegenwoordig is de A2 van Utrecht tot Amsterdam één grote trajectcontrole, die weer bestaat uit een hoop kleinere trajectcontroles. Maar wat gebeurt er als je in meerdere secties van de trajectcontrole te hard rijdt – krijg je dan meerdere boetes? En wat als je de volledige trajectcontrole te hard rijdt?

Elke oprit en elke afrit is het begin of het einde van een sectie. Dus bij oprit Breukelen begint een sectie die loopt tot afrit Vinkeveen. Tussen afrit Vinkeveen en oprit Vinkeveen ligt een kleine sectie. Daarna begint de sectie Vinkeveen tot Abcoude. Ook andere trajectcontroles in Nederland kennen meerdere secties, bijvoorbeeld die op de parallelbaan van de A12 bij Utrecht.

Meerdere secties te hard is één boete

Het goede nieuws is dat je niet meerdere boetes krijgt als je in meerdere secties gepakt wordt. Rij je in één rits te hard van Utrecht naar Amsterdam dan krijg je één boete thuis. De sectie met de hoogst gemeten snelheid, stuurt de boete uit. ‘Rijdt u te hard binnen een trajectcontrole met meerdere secties? Dan wordt alleen voor de hoogste overtreding van de snelheid een boete opgelegd’, aldus het Openbaar Ministerie.

Waarom kijken ze niet naar de gemiddelde snelheid van de volledige trajectcontrole?

Waarom krijg je eigenlijk een boete voor de snelheid over één sectie en niet over de hele trajectcontrole? Daarover zegt het OM het volgende: ‘Stel, iemand rijdt met een te hoge snelheid de eerste sectie in en kiest de eerste afrit. Een tweede auto rijdt met dezelfde snelheid door de eerste sectie en remt flink af in de andere secties. Als het systeem het gemiddelde zou berekenen dan zou de tweede bestuurder een lagere boete krijgen dan de eerste. Toch hebben beide bestuurders dezelfde overtreding van de snelheid begaan.’

Reacties

  • Chris heeft op 8 augustus 2023 geschreven:

    Enorm getreiter die zinlose trajectcontroles, met name die tussen Amsterdan en Utrecht, 8 baans en toch niet sneller dan 100 overdag moeten rijden! Het toppunt van betutteling. Gevaarlijk ook, want wil je van baan veranderen, dan zit er vaak een auto pal naast je. Ik vraag mij hoeveel ongelukken daardoor al zijn voor gekomn.

    Reageer
  • Rudy heeft op 23 maart 2022 geschreven:

    Hoezo 1 boete.Heb er drie gekregen tussen Utrecht en Amsterdam.Allemaal 1 of 2 km te snel.

    Reageer
  • Danny heeft op 8 maart 2022 geschreven:

    Bedankt voor dit artikel. Ook ik heb eind vorig jaar op dit traject een boete gekregen en dat terwijl ik altijd de cruise control aan heb staan op traject controlles. Ik was van plan de boete aan te vechten maar het klopt dat ook ik linksplakkers inhaalde op de stukken tussen de afslagen in. Blijkt de boete dus toch ‘terecht’ (op zijn allersnelst ging ik dus wel 3kmph te hard. Blij dat er geen doden zijn gevallen).

    Reageer

Laat een antwoord achter aan Rudy Reactie annuleren

(verplicht)