Automerken weten al (bij benadering) drie miljoen jaar dat een lage luchtweerstand helpt bij een gunstiger verbruik. En het heeft altijd wel een rol gespeeld bij het ontwerpen van een nieuwe auto, maar nog nooit was het zo bepalend voor het design als bij elektrische auto’s. Wat ergens gek is: want waarom zou je een brandstofauto ook niet zuiniger willen maken?
Hieronder zie je een lijst van de meest aerodynamische auto’s die je nu kunt kopen. Eén ding zal je direct opvallen: deze auto’s met een lage weerstandscoëfficiënt (of Cd-waarde) zijn allemaal elektrisch. Al kun je de BMW 5-serie bijvoorbeeld wel bestellen met een brandstofmotor. Ook opvallend is dat één model al stokoud is, maar alsnog in deze lijst te vinden is.
1. Lucid Air – 0,197
De kroon voor de meest gestroomlijnde auto gaat naar het in de Silicon Valley gevestigde Lucid met de elektrische sedan, de Air Grand Touring. Het strakke profiel draagt bij aan een verbazingwekkende actieradius van 839 kilometer. Voormalig aerodynamica-expert van Red Bull Racing Jean-Charles Monnet was verantwoordelijk voor de aerodynamica. Dus ook dit is een beetje een F1-auto voor de openbare weg. Een beetje.
2. Mercedes EQS – 0,200
De eerste auto van Mercedes die alleen als EV gebouwd is (andere modellen waren omgebouwde brandstofauto’s) bevat verschillende details om de luchtweerstand te optimaliseren, zoals een gladde onderkant, actieve flapjes in de bumper en andere elementen. Toen de EQS in 2021 werd geïntroduceerd, was het de meest aerodynamische auto in productie. Tegenwoordig is de luchtweerstandscoëfficiënt van 0,2 Cd goed genoeg is voor een zilveren medaille.
3. Nio ET7 – 0,208
Een luchtweerstandscoëfficiënt van 0,208 plus een enorme 150-kWh batterij zijn goed voor een actieradius van 1.000 kilometer (hoewel dat volgens de coulantere Chinese NEDC-testmethode is). Bezorgd, Lucid? Nio heeft ook een netwerk van accuwisselstations in China, waarmee eigenaren de lege accu in enkele minuten kunnen verwisselen voor een volledig opgeladen exemplaar.
4. Tesla Model S – 0,208
Het is indrukwekkend dat de stokoude Tesla Model S nog steeds op deze lijst staat. De sedan werd in 2012 gelanceerd, het jaar waarin koningin Elizabeth II haar diamanten jubileum vierde, de Olympische Spelen naar Londen kwamen en Barack Obama herkozen werd als president van Amerika. Verschillende aerodynamische verbeteringen, en vermoedelijk een enorme hoeveelheid tijd in de windtunnel, hebben de oorspronkelijke 0,24 Cd verbeterd tot 0,20 Cd. Spot met de kikkerachtige styling zoveel je wilt, maar je kunt de resultaten niet ontkennen.
5. Hyundai Ioniq 6 – 0,21
De automobiel- en luchtvaartindustrie diende als inspiratie voor zijn gestroomlijnde vorm. Voor de kenners: Hyundai keek naar de Stout Scarab uit 1947, Phantom Corsair en Saab Ursaab, evenals de Supermarine Spitfire en de slechtvalk. De vleugeltjes van de achterspoiler van de Ioniq 6 zijn naar verluidt geïnspireerd door het Britse gevechtsvliegtuig uit de Tweede Wereldoorlog, terwijl ook de vorm van de slechtvalk tijdens het duiken naar prooi is bestudeerd.
Natuurlijk is er ook actieve aerodynamica, terwijl de Hyundai Ioniq 6 ook snelheden van 200 km/u in de windtunnel heeft doorstaan, wat allemaal bijdraagt aan 100 kilometer extra per actieradius in vergelijking met de Ioniq 5.
5. Lotus Emeya – 0,21
De Lotus Emeya is de eerste vierdeurs hyper-GT van het merk uit Hethel en volgt op de Eletre SUV als de tweede van vier elektrische auto’s in de aankomende line-up van het merk. De vorm van de Emeya zorgt al voor een lage luchtweerstandscoëfficiënt, maar natuurlijk is er ook genoeg actie aerodynamica.
Dit alles draagt bij aan een neerwaartse kracht van 150 kilo bij 250 km/u, en een lage luchtweerstandscoëfficiënt van 0,21 Cd. Het is misschien niet de Lotus zoals we die kennen, maar het is het toekomstige gezicht van het merk.
7. BYD Seal – 0,219
BYD beweert dat de wielbasis van 2.920 millimeter en de hoogte van 1.460 millimeter zorgen voor een ‘gouden verhouding van 1:2, waarbij de lage carrosserie de auto door de wind laat snijden’. Voornamelijk marketingpraat, maar je begrijpt het idee. Het eindresultaat is een actieradius van 520 kilometer en een luchtweerstandscoëfficiënt van 0,219 voor de Seal.
8. Porsche Taycan – 0,22
De eerste volledig elektrische auto van Porsche is een knaller – knap om te zien, geweldig om te rijden en behoort tot de beste op het gebied van aerodynamische efficiëntie. Porsche beweert dat de luchtweerstandscoëfficiënt van 0,22 Cd de laagste is van alle Porsche-modellen, een cijfer bereikt door uitgebreide 3D CFD-simulaties, ongeveer 900 uur in de windtunnel als een 1:3-model en vervolgens nog eens 1.500 uur in de windtunnel op volledige schaal.
Aerodynamische maatregelen omvatten luchtgordijnen rond de koplampen, aeroblade-wielen, een vlakke onderkant en een brede achterdiffuser, terwijl er ook veel actieve aerodynamica is in de vorm van koelluchtinlaten en een driedelige verstelbare spoiler. Had je iets minder verwacht?
9. XPeng P5 – 0,223
Weer een dag, weer een Chinese elektrische autofabrikant die Europa wil veroveren. De Xpeng P5 is de derde elektrische auto van Xpeng. Hoewel hij in 2021 voor het eerst in China werd gelanceerd, werd een jaar later het orderboek geopend in Denemarken, Nederland, Noorwegen en Zweden. Europese specificatie-auto’s krijgen een enkele elektromotor die de voorwielen aandrijft, met 208 pk en een actieradius tot 465 kilometer van de 66-kWh batterij.
10. BMW i5 – 0,23
De BMW i5 is niet alleen een van de gestroomlijndste EV’s, het is ook een van de beste van dit moment. De voorste luchtklep, die alleen opent indien nodig, kan de actieradius met 26 kilometer te vergroten. De luchtgordijnen leiden de luchtstroom langs de voorwielen, waardoor de actieradius met maximaal 2 kilometer toeneemt, terwijl de speciaal ontworpen lichtmetalen velgen zelf de elektrische actieradius met maximaal 10 kilometer vergroten.
Dan is er nog de afgesloten onderkant en de aerodynamisch gevormde diffuser, die helpen de luchtstroom onder de auto te optimaliseren en de elektrische actieradius met maximaal 10 kilometer vergroten. Gezamenlijk krijg je een auto die een actieradius van maximaal 573 kilometer haalt op een enkele lading, geholpen door een luchtweerstandscoëfficiënt van slechts 0,23.
10. Tesla Model 3 – 0,23
De huidige houder van de titel ‘best verkochte elektrische auto in de geschiedenis’. Ontworpen om voor iedereen toegankelijk te zijn, eenvoudig te bedienen en een handige actieradius in de praktijk te bieden De lage luchtweerstandscoëfficiënt van 0,23 Cd helpt hierbij. En laten we Tesla’s uitstekende wereldwijde laadinfrastructuur niet vergeten, die iedereen te schande maakt.
10. Tesla Model Y – 0,23
Vorig jaar nog best verkochte auto wereldwijd, met meer dan 1,2 miljoen verkochte exemplaren, waarmee het de Toyota RAV4 van de toppositie stootte. Het is een Model 3 in een praktischere vorm en hij deelt 75 procent van zijn onderdelen met zijn broer of zus.
Dat lijkt geen invloed te hebben gehad op de luchtweerstandscoëfficiënt, met een identieke 0,23 Cd gedeeld tussen de twee. Dat extra gewicht heeft echter geresulteerd in een lichte actieradius-penalty, met 533 kilometer tegenover 628 kilometer in de Model Y Long Range AWD en Model 3 varianten respectievelijk.
Willem heeft op 25 augustus 2024 geschreven:
Dat automerken zo stoer doen over een Cw waarde van 0,22 of zelfs 0.23 begrijp ik niet. De 2016 gepresenteerde BMW 5-serie sedan (G30) had toen al een Cw waarde van 0,22.
Tesla heeft op 29 juli 2024 geschreven:
Cd Tesla model 3 = 0,219
@tesla heeft op 31 juli 2024 geschreven:
Lage luchtweerstand maar nog steeds foeilelijk. Geen wonder dat niemand het nog kocht tot ze die in de ramsj deden.
jelmer heeft op 29 juli 2024 geschreven:
De lightyear had toch ook een behoorlijke lage luchtweerstand? De cw weet ik niet maar dacht dat ie 10.1 km op een kw reed.
Lijkt me een mooi streven.
Gewicht en rol weerstand tellen allemaal ook mee in de km/kw natuurlijk.
Fidai heeft op 28 juli 2024 geschreven:
Correct Dave! Het hogere gewicht is dus niet (alleen) de oorzaak dat de Y een kleinere actieradius heeft dan de 3. Cd*A zou een interessant lijstje opleveren!
Dave heeft op 28 juli 2024 geschreven:
Cd (of het in de Nederlandse autopers wat gebruikelijkere Cw) zegt wel iets (alles) over de stroomlijn, maar niet over de weerstand die een auto ondervindt tijdens het rijden, daarbij is immers het frontale oppervlak van de auto nog een hele belangrijke factor.
Mooi voorbeeld zijn de Tesla 3 en Y: zelfde Cw/Cd, maar de Y vangt toch echt meer wind.
M.a.w.: ik zou wel eens een lijstje willen zien waarbij dat frontale oppervlak is meegenomen in de rangschikking.