De S-klasse definieert al decennialang het merk Mercedes. Deze Mercedes EQS – die je moet zien als een volwaardige S-klasse, maar dan volledig elektrisch – is dus wat je noemt een big deal. Niet alleen is het de nieuwe vlaggendrager van het elektrische aanbod, het is de eerste elektrische Merc op het aluminium Modular Electric Architecture-platform. De komende generatie elektrische Benzen (de elektrische E-klasse ‘EQE‘ en de grotere SUV’s) staat ook op dit platform.

Specificaties Mercedes EQS

Laten we daar even mee beginnen, want die zijn indrukwekkend. De EQS 450+ krijgt achterwielaandrijving, 333 pk en 568 Nm. De EQS 580 biedt vierwielaandrijving, 524 pk en 855 Nm. Beide modellen krijgen een 107,8-kWh batterij. De actieradius van de krachtigste versie is maar liefst 770 kilometer. De 0-100-tijden zijn 6,2 seconden en 4,3 seconden. De topsnelheid is altijd 210 km/u.

Snelladen met de EQS

Mercedes is trots op de mate van energieterugwinning tijdens het remmen. Het is een wat ongemakkelijke uitdrukking, maar de elektromotoren kunnen bijna 400 pk remkracht leveren. Al die energie gaat terug de accu in. Bij snellaadstations pomp je er 300 kilometer actieradius bij in slechts 15 minuten. Het elektrisch systeem van de EQS draait trouwens op 400 volt. Laden met een wallbox van 11 kW betekent een maximale laadtijd van 10 uur. Bij 22 kW is dat 5 uur.

Mercedes EQS Performance met 762 pk

Mercedes verklapt alvast dat er een topversie aan zit te komen. Deze krijgt 762 pk en ongetwijfeld ook vierwielaandrijving. Of deze snelle Mercedes EQS een AMG-badge krijgt, is nog niet bekend. Ook de 0-100-tijd of de topsnelheid van deze topversie weten we nog niet. Het wordt ongetwijfeld een erg serieus ding.

Afmetingen Mercedes EQS

De EQS is net iets langer dan 5,2 meter. In Amerika is hij nog eens 5 centimeter langer; dat heeft misschien te maken met aangepaste bumpers. Hij is net geen twee meter breed en ruim 1,5 meter hoog. Ongeveer dezelfde afmetingen als de S-klasse dus. Wel is de EQS een stuk aerodynamischer, met een Cw-waarde van 0,20. Het zou zelfs de meest aerodynamische productieauto ooit zijn.

Het interieur

Standaard monteert Mercedes al flink wat schermen, maar eigenlijk wil je direct upgraden naar het MBUX Hyperscreen. Dan krijg je drie schermen: eentje van 17,7 inch in het midden en twee van 12,3 inch ernaast. Dat is vrijwel de volledige breedte van de auto. Acht CPU’s en 24 gigabyte aan geheugen zorgen dat de inzittenden scherpe beelden krijgen te zien op de oled-schermen. En dan is er nog haptische feedback en force-feedback.

De auto kijkt of er iemand op de passagiersstoel zit en schakelt het scherm uit als de bestuurder alleen is. Het systeem leert de voorkeuren van de bestuurder en voorspelt wat hij of zij wil doen. Als het goed werkt, hoef je dus nooit door de menu’s heen te gaan; het staat al voor je klaar. Daarnaast kun je ook gewoon de spraakbediening gebruiken. Het systeem ontvangt draadloos updates, ook voor de aandrijflijn. Het kan dus zomaar zijn dat je Mercedes EQS energiezuiniger wordt na aanschaf.

Deuren automatisch open

Het Energizing Comfort-systeem leent data van je smartwatch en helpt je om wakker te worden of juist te ontspannen. Automatische deuren staan op de optielijst en de koplampen kunnen berichten of waarschuwingen op de weg projecteren. De rijsystemen worden op het moment nog beperkt door wat wettelijk is toegestaan, niet door wat technisch al mogelijk is. Ook hier zullen updates gaandeweg meer mogelijk maken, waarschijnlijk.

De prijs van de Mercedes EQS volgt later.

Advertentie

Reacties

  • jotim says at 22 april 2021:

    nou ik heb mijn tesla afbesteld na het zien van radar. Je koopt toch geen auto waarvan de wielen spontaan afbreken ze zouden alle teslas van de weg moeten halen levensgevaarlijk gewoon. Wie is er omgekocht om deze autos goed te keuren voor de Nederlandse wegen.

    Reply
  • John says at 18 april 2021:

    Hoe het ook zei!
    Ik kan zo een merc toch niet betalen!
    Een auto voor de vermogenden onder ons!

    Reply
  • Moi says at 16 april 2021:

    Ben benieuwd wat het kost. Dit is ongetwijfeld de beste elektrische auto die er nu te koop is.

    • LCID says at 19 april 2021:

      Nee beste blijft Tesla. ALLERBESTE en veiligste zal LUCID zijn.

      • Liefhebber says at 20 april 2021:

        Een auto die aan alle kanten rammelt en waar onderdelen spontaan van af vallen is het beste? Dat klinkt een beetje vreemd. Die Lucid rijdt nog niet eens en als deze ook maar half zo Amerikaans is als een Tesla dan is het bij voorbaat nog een slechte auto. Luchtfietserij.

        Reply
      Reply
    Reply

Geef een antwoord

(verplicht)

Meer
Advertentie