'Mensen in SUV's zijn asociaal'

Volgens onderzoek lappen mensen in SUV's vaker de regels aan hun laars

Prijs BMW X7
Wat betekent Audi q8
Mercedes-AMG GLE 53
Volkswagen Touareg V8 TDI 2019
Range Rover Velar SVAutobiography Dynamic Edition
Prijs BMW X7
Wat betekent Audi q8
Mercedes-AMG GLE 53
Volkswagen Touareg V8 TDI 2019
Range Rover Velar SVAutobiography Dynamic Edition

Totdat iets wetenschappelijk onderzocht is, blijft het een ongefundeerd stereotype. Totdat onderzoeksgelden goed besteed werden, konden we bijvoorbeeld niet met zekerheid zeggen dat mensen in een BMW onaantrekkelijk zijn. Nu kan dat wel. En zo kunnen we nu ook officieel zeggen: mensen in SUV’s zijn asociaal.

Het onderzoek vond vijf dagen lang plaats in Wenen, Oostenrijk. Bij drie drukke kruispunten werden 44.168 bestuurders van niet-SUV’s geobserveerd, alsook 5.653 SUV-rijders. De onderzoekers hielden bij hoeveel bestuurders in totaal niet hun gordel droegen (13,8 procent), niet-handsfree aan het bellen waren (3,1 procent) en hoeveel bestuurders de verkeersregels aan hun laars lapten (2,5 procent).

Elk soort overtreding op alle kruispunten lag bij de SUV-bestuurders hoger dan bij mensen die geen SUV reden. Het geen gordel dragen nam toe met 2,7 procent, het telefoongebruik met 2,1 procent en het door rood rijden nam toe met 0,6 procent. Bij één kruispunt reden de SUV-rijders zelfs 3 procent meer door rood.

Dan is er nog het verschil tussen mannen en vrouwen. Bij beide geslachten neemt het aantal overtredingen toe wanneer ze in een SUV rijden, waarbij er interessante verschillen te noteren zijn. Bij vrouwen neemt het aantal bestuurders die geen gordel dragen sterker toe als ze in een SUV stappen, met 3,1 procent – tegen 2,3 procent bij de mannen.

In het geval van niet-handsfree bellen en door rood rijden neemt het aantal overtredingen bij mannen juist sterker toe op het moment dat ze het stuur van een SUV vastgrijpen. Rode stoplichten worden in 0,7 procent van de gevallen meer genegeerd bij mannen in een SUV.

Wat is de oorzaak?

De onderzoekers durven helaas niet een conclusie te trekken of het hier gaat om oorzaak of effect. Kopen asociale mensen SUV’s of worden mensen asociaal van het rijden in een SUV? Daarbij sluit het één het ander ook weer niet uit. Hoe dan ook: mensen in SUV’s zijn asociaal, zo is nu officieel uit onderzoek gebleken.

Reacties
  1. Eggermont Danny zegt op 14 maart 2019 om 11:55:

    Wie heeft dat uitgevonden ideoten of zij die zelf alles aan hun laars lappen

  2. CLap zegt op 13 maart 2019 om 15:17:

    Onzin

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws